De Deltaweg met Goes op de achtergrond.
De Deltaweg met Goes op de achtergrond. Foto: Provincie Zeeland

Provincie gaat aan de slag met ontwerp voor aanpakken drukke Deltaweg

Door: Britta Janssen Algemeen

GOES - Provincie Zeeland zet een volgende stap om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Deltaweg (N256) aan te pakken. Er wordt al langer nagedacht hoe deze weg tussen Goes en Colijnsplaat kan worden verbeterd.

Eerder heeft de provincie samen met aanliggende gemeenten en belanghebbende partijen onderzocht welke oplossingen er mogelijk zijn. Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland legt nu een startnotitie voor aan Provinciale Staten. ‘Een nieuwe weg met aangepaste kruisingen, ruimte voor calamiteitenverkeer en fietsverkeer zorgen voor een toekomstbestendige route’, schrijft de provincie in een persbericht. De komende periode worden de plannen hiervoor verder opgesteld en uitgewerkt.

‘Forse verbetering voor weggebruiker’

Gedeputeerde Harry van der Maas van de provincie Zeeland: “Het is mooi dat we na een periode van onderzoek en gesprekken met belanghebbende partijen kunnen beginnen met de Deltaweg aanpakken. Het beoogde maatregelenpakket is een forse verbetering voor de weggebruiker. De weg wordt veiliger en verkeer zal beter doorstromen.”

Eén van de drukste wegen van Zeeland

De Deltaweg is een van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland voor het personen- en goederenvervoer. In het zomerseizoen is het er extra druk door het toeristenverkeer. De Deltaweg is daarmee één van de drukste wegen van Zeeland. ‘Eerder zijn mogelijke inrichtingsvarianten onderzocht om de capaciteit en de veiligheid van de weg te vergroten. Gemeenten langs de route en belangenorganisaties, waaronder VNO/NCW, hebben hierin meegedacht. Ook vonden er verschillende informatiebijeenkomsten en consultatieronden langs belanghebbenden plaats.’

Wat gaat er nu gebeuren?

‘De startnotitie markeert de start van het project Deltaweg. In de eerste stappen wordt gedefinieerd welke omvang het project precies krijgt en wordt dit uitgewerkt naar een ontwerp. Vertrekpunt uit de eerdere onderzoeken is daarvoor een weg met twee rijstroken met bij voorkeur een middenstrook, waar nog steeds een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur zal gelden. Met voldoende ruimte voor calamiteitenverkeer en een vrijliggend fietspad aan de westzijde van de route. Voor het kruispunt bij Goes en het kruispunt bij de Langeweg is de eerdere aanbeveling deze fors aan te passen, waarmee ook doorstroming sterk wordt verbeterd. Daarnaast wordt bekeken hoe de verkeerssituatie bij de Zandkreeksluis kan worden verbeterd. De maatregelen moeten een oplossing voor de verkeersveiligheidsproblematiek bieden op de route en ook de doorstroming bevorderen.’

Planning

Naar verwachting nemen Provinciale Staten in juni een besluit over de voorgestelde startnotitie. Daarna wordt een projectteam gevormd en zal een projectplan worden gemaakt. Vervolgens komt er een ontwerp dat afgestemd zal worden met betrokken partijen en de omgeving. Dit gebeurt naar verwachting vanaf juni 2025. Daarna kan naar verwachting medio 2026 een besluit worden genomen over de uitvoering van het project. ‘Zodra er voldoende financiële middelen zijn, kan de schop de grond in.’  

Kosten

Wat de aanpak zal kosten is nog niet bekend. ‘Dat hangt af hoe het wegontwerp en de verschillende onderdelen worden uitgewerkt. Binnen de gekozen variant kunnen er nog verschillende keuzes gemaakt worden. Naar verwachting zal de nieuwe route tussen de 58 miljoen en 135 miljoen euro kosten. Voor de eerste stappen is een voorbereidingskrediet aangevraagd van 2 miljoen euro.’



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief