Afbeelding

Roosendaal wil studenten aan de stad binden

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - Zo'n 1500 nieuwe studenten beginnen de komende weken aan een opleiding in Roosendaal. Door de komst van de Associate Degrees Academie (190 leerlingen), CIOS Goes (50 leerlingen) én de samenwerking met Fontys (50 leerlingen) komt er een hele nieuwe lichting studenten naar onze stad. Om de komende jaren nog meer studenten naar Roosendaal te trekken én om de studenten hier te houden wordt er een speciale campagne opgestart: Studenten kleuren de stad.

Wie door Roosendaal rijdt, heeft ze misschien al gezien: de speciale borden langs de kant van de weg met daarop een student die welkom wordt geheten door de gemeente Roosendaal. "Dit is het begin van de campagne en het is eigenlijk een teaser naar wat er nog komen gaat", vertelt wethouder René van Ginderen. Hij wil de nieuwe studenten graag welkom heten en dat gaat dus ook gebeuren. Het eerste deel van de campagne zijn de borden langs de kant van de weg. Komende week wordt gestart met een social media-campagne waarbij de hashtag #StudereninRoosendaal in het leven wordt geroepen. Als alle scholen begonnen zijn, start het derde deel van de campagne.

Activeren

"Roosendaal is een gastvrije en inspirerende stad", stelt Van Ginderen. "Dat kunnen wij de studenten wel vertellen, maar die maak je niets wijs. Ze moeten dat zelf ervaren en zelf doorvertellen aan vrienden en vriendinnen. Daar bereik je veel meer mee." Daarom worden alle nieuwe studenten straks bezocht op hun nieuwe school. "We gaan langs alle scholen en daar krijgen de studenten een welkomstpakket." Dat bestaat uit een zwarte cap met het nieuwe logo van Roosendaal, een linnen tas met datzelfde logo én een kortingenboekje waarin ruim zeventig coupons staan van lokale ondernemers. De pet en tas krijgen alleen de eerstejaarsstudenten, het kortingenboekje krijgen alle studenten.

Prijzen

"Met dit welkomstpakket kunnen ze ook prijzen winnen", legt Van Ginderen uit. Per categorie is één prijs te verdelen. "Studenten die een foto maken met de hashtag #studereninroosendaal maken kans op een prijs, maar ook studenten die een foto maken met de pet én studenten die een foto maken van het inleveren van een kortingsbon." Bij iedere categorie wordt uit de leukste inzendingen één winnaar gekozen. Zij winnen een feest t.w.v. ongeveer vijfhonderd euro. "Dit mogen ze naar eigen smaak invullen, dus dat kan een high-tea zijn maar ook een ander soort feest bij horeca in Roosendaal."

Studentenstad

Hoewel de komst van de nieuwe opleidingsinstituten een trigger was voor deze campagne, wil de gemeente Roosendaal wel doorpakken met deze campagne. "We zetten nu iets moois neer en het zou zonde zijn als we daar niet mee doorgaan" Volgens Van Ginderen is het dan ook belangrijk om te monitoren wat het effect is van de campagne. "Daarbij is het interessant om te zien of er inderdaad steeds meer studenten Roosendaal gaan zien als studentenstad, maar het is ook belangrijk om te kijken naar de uitstroom. We hopen natuurlijk dat jongeren naar Roosendaal komen voor hun opleiding en dat ze later blijven hangen in onze stad."

Studenten
Bij de vier studenten die geportretteerd zijn voor deze campagne, zit ook de zestienjarige Alida van Daalen. Zij komt uit Rotterdam, maar speciaal voor het Johan Cruyff College komt ze naar Roosendaal. Alida is professioneel kogelstoter en discuswerper – en al jaren de beste atlete in haar leeftijdscategorie. "Haar doel is om mee te doen aan de Olympische Spelen in Tokyo (2020). Voor haar is studeren in Roosendaal een logische stap om daar te komen, dat is toch fantastisch?"



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief