Afbeelding

Groots project in Tholen: kids leren meer zelf te doen

Door: Remko Vermunt Advertorial

Advertorial - THOLEN - Moet een peuter al zelf zijn jas aan kunnen doen? Zelf zijn veters strikken? Kleuterleerkrachten vinden dat dit soort handelingen zo jong mogelijk geleerd mogen worden, met name omdat het onmogelijk is om ieder kind daarbij te helpen. Zelfredzaamheid bij het jonge kind is erg belangrijk, ook voor het zelfvertrouwen. Daarom is maart uitgeroepen tot de 'Maand van de zelfredzaamheid'.

Op het eiland Tholen is een groots project gestart om aandacht te schenken aan de zelfredzaamheid bij jonge kinderen. Het is een samenwerking van de gemeente Tholen, alle Thoolse basisscholen, kinderopvanglocaties en peuterspeelzalen. "Wij, als pedagogisch medewerker en leerkrachten, willen met u als (pleeg)ouders en verzorgers samen werken om uw kind zelfredzaamheid te geven. Laten we dan samen de handen in één slaan om doeltreffend bezig te zijn."

Idee
Organisators van de maand van de zelfredzaamheid zijn Thea van De Velde en Wouda van de Waerdt. Wouda is werkzaam bij de Eben-Haezerschool in Tholen en Thea werkt bij bij ZO kinderopvang als manager van alle PSZ locaties (11) op het eiland Tholen. Thea: "Het idee zelf is ontstaan bij een kerngroep overleg in Tholen. Dit overleg vindt 1 a 2 keer per jaar in alle kernen op het eiland Tholen. Hierbij zijn vertegenwoordigers van de scholen, kinderopvanglocaties en peuterspeelzalen aanwezig. Ook de GGD en RPCZ zijn op dit overleg."

Zelfvertrouwen
Voor veel kinderen is de zelfredzaamheid nog best wel lastig. Op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf kan de leidster nog wel helpen, maar die hulp wordt wel minder. Op de basisschool al helemaal: Met maar één juf of meester die niet altijd tijd vrij kan maken om je jas aan te doen, je billen te vegen, je om te kleden als je gymles hebt. Belangrijk dus om te werken aan de zelfredzaamheid bij jonge kinderen. Dit geeft het kind namelijk ook zelfvertrouwen!

Diploma
Je helpt het kind door minder te helpen! Vandaar deze maand van de zelfredzaamheid waarbij wij elke week een aspect aan bod willen laten komen. Tijdens die weken geeft de leerkracht/pedagogisch medewerker hier extra aandacht aan in kringactiviteiten en opdrachten. Elk kind krijgt een diploma waar illustraties van elk aspect in staan. Elke week wordt daar een sticker bij geplakt ter stimulans.

De onderdelen per week:
Week 1: Zelf kunnen aan- en uitkleden
Week 2: Zelfstandig naar de wc kunnen gaan (zindelijkheid)
Week 3: Zelf de schoenen aan- en uit krijgen (veters strikken)
Week 4: Zelfstandig voor je eten en drinken zorgen

Als je al op jonge leeftijd vertelt wat je gaat doen, dan pikt je kind dit vanzelf op. Als dan de fase 'samen doen' begint, weet je kind al wat er wordt verwacht. Bijvoorbeeld met de jas aan doen, beschrijf wat je doet. Of bij het tafel dekken: Wat heb je dan allemaal nodig? Bij de fase 'alleen laten proberen' blijf je er natuurlijk bij. Je probeert daarbij het kind zelf de handeling te laten verrichten. Leid niet, maar begeleid. En geef vooral complimenten als iets lukt; erg goed voor het zelfvertrouwen van je kind. Uiteraard kunnen we van een kind van 3 jaar niet hetzelfde verwachten als van een kind van 7 jaar. Maar we moeten wel werken aan die doorgaande lijn. Op deze manier kan uw kind straks heel trots zeggen: Ik kan het nu zelf!



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief