fast-ferry
fast-ferry

Besluit om Westerschelde Ferry zelf te exploiteren (te) snel genomen

Door: Eugene de Kok Algemeen

VLISSINGEN - De Rekenkamer Zeeland denkt dat er best nog een aanbestedingsronde had kunnen plaatsvinden voordat de provincie besloot de Westerschelde Ferry BV zelf te gaan exploiteren. Dat zegt ze in een onderzoek naar de gang van zaken in 2014. Het is vrijdag gepresenteerd.

In 2014 was er geen enkele marktpartij die het fietsvoetveer tussen Breskens en Vlissingen wilde exploiteren. De provincie keek vervolgens naar enkele alternatieven, maar kwam al snel tot de conclusie dat ze het zelf moest gaan doen. Ze richtte de Westerschelde Ferry BV op.

Fouten

Met een nieuwe concessieperiode op komst heeft de Rekenkamer Zeeland nog eens gekeken naar hoe het een paar jaar geleden is gegaan. Op zich heeft het college van Gedeputeerde Staten toen geen fouten gemaakt, zeggen de onderzoekers in hun rapport. “De procedure is technisch goed uitgevoerd, in het aanbestedingsteam waren alle competenties vertegenwoordigd en Provinciale Staten werden op de juiste wijze betrokken bij de procedure.”

De rekenkamer vindt het wel vreemd dat er geen alternatief voorhanden was en denkt dat de beslissing om het zelf te gaan doen te snel is genomen. “Tijdsdruk maakte dat de invloed van Provinciale Staten maar beperkt kon zijn”, schrijven de onderzoekers.

Verlenging

Het college had volgens de rekenkamer sowieso moeten kijken naar een tweede aanbestedingsronde, hoewel er in eerste instantie niemand had gereageerd.

Voor de toekomst raadt de rekenkamer aan om veel uitgebreider in gesprek te gaan met de marktpartijen. In 2014 was de verkenning met vijftien schriftelijke vragen veel te beperkt, zeggen de onderzoekers.

Signaal

Veolia Transport had in 2013 aangegeven geen brood te zien in verlenging van het contract vanwege exploitatietekorten. Dat had een signaal moeten zijn. In de verkenning gaf de provincie echter nauwelijks inzicht in zaken als de onderhoudskosten van de schepen, de risico’s en opbrengsten van de veerdienst. Daardoor wisten vervoerders nauwelijks wat van ze werd verwacht. Drie van de zes benaderde marktpartijen reageerden niet eens inhoudelijk. “Dat had een tweede signaal moeten zijn dat de uitgangspunten van de aanbesteding niet of beperkt interessant waren”, is in het rapport te lezen.

De provincie had de marktpartijen daarna moeten vragen waarom ze niet reageerden of het niet interessant was. Er had een evaluatie moeten plaatsvinden. Dat had in 2013 al moeten gebeuren, toen Veolia Transport afhaakte, omdat dat het begin van de aanbestedingsprocedure was. Voortaan moet de provincie wel op tijd evalueren, is één van de aanbevelingen. Daarnaast moet de markt veel grondiger worden verkend en meer aandacht zijn voor de risico’s.

Dienstregeling

De provincie praat vrijdag over de toekomst van de Westerschelde Ferry BV. In 2019 begint een nieuwe concessieperiode. Gedeputeerde Staten stellen op basis van een nieuw onderzoek voor om tot 2024 niets te veranderen aan de exploitatie en dienstregeling: een uursdienst in het laagseizoen en twee afvaarten per uur in de zomer. In 2021 komt er een nieuwe marktverkenning. De provincie moet wel op zoek naar meer reizigers, bijvoorbeeld door de overtochten aantrekkelijker te maken voor toeristen. Als alles hetzelfde blijft, moet er per jaar een half miljoen euro bij.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief