CEO Wim Nuboer van Duo Penotti
CEO Wim Nuboer van Duo Penotti Foto: Wies van Erp
WERKVLOER

Op de werkvloer bij het Roosendaalse merk Duo Penotti

Door: Wies van Erp Algemeen

ROOSENDAAL - Wie kan er mooier vertellen over zijn vak dan degene die er dagelijks mee bezig is. Waar komt zijn of haar liefde voor het vak vandaan? Waarom hebben ze voor dit beroep gekozen? Wat is er nou zo mooi aan het vak? En hoe ziet een werkdag er eigenlijk uit? Deze week: Duo Penotti. 

Duo Penotti, twee kleuren in een potti! Hele generaties smeren het vrolijke merk op hun boterham. Tot de dag van vandaag kan jong en oud het liedje meezingen. Het merk is in 1979 bedacht door Marcel Peeters aan de Leemstraat in Roosendaal. Intussen is Peeters Produkten overgenomen door de Krüger Group/Wilhelm Reuss, een Duits familiebedrijf, maar Duo Penotti wordt nog altijd in Roosendaal geproduceerd. Wim Nuboer (CEO) en Stijn de Kock (Operations Trainer) zorgen samen met hun 110 collega’s ervoor dat consumenten en zakelijke sectoren wereldwijd twee smaken in een “potti” kunnen smeren.

Wat is jouw functie en hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik was al werkzaam als CEO in de voedingsmiddelenindustrie voordat ik hier terecht kwam. Het is echt een familiebedrijf, zo is het ooit gestart en dat is het nog steeds. Het vorige bedrijf waar ik werkzaam was, was ook een familiebedrijf. Collega’s die daar werkzaam waren en nu hier zijn, bevestigen dit ook. “De warmte die we daar ervoeren, ervaren we hier ook,” vertelt Wim.

Stijn: “Ook ik was werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie. Ik was leidinggevende en productontwikkelaar. Ik werkte lange dagen, wegens verplichte bereikbaarheid ook thuis na werktijd en altijd binnen hele strikte kaders. Hier zagen ze direct dat ik andere en meer kwaliteiten had. Ik werk hier sinds vorige zomer en sinds januari ben ik Operationeel Trainer.”

Wat houdt die functie in, Stijn?

“Ik heb eigenlijk een soort helicopterview. Ik kijk per afdeling waar collega’s tegenaan lopen en pas daar het interne beleid en werkzaamheden op aan. Nu kan ik juist wél mijn creativiteit kwijt met alle vrijheid die ik hier krijg. Een mooi voorbeeld is het inwerktraject. Voorheen werd een nieuwe medewerker soms in het diepe gegooid en aan zijn lot overgelaten. Dat gebeurt nu veel gestroomlijnder, met een kennismakingspresentatie over het bedrijf en meeloopdagen per afdeling en per onderdeel van het productieproces.”

Wat is typerend voor dit bedrijf?

“Allereerst hebben we een prachtig merk, Duo Penotti. Dat hoef je op een feestje niet uit te leggen. Iedereen kent het en is vaak meteen enthousiast. We willen graag dat onze werknemers hetzelfde enthousiasme hebben, en daarom passen we ons als werkgever zo veel mogelijk aan. Dat vind ik echt van deze tijd,” vertelt Wim. “Het is hier informeel; ik draag zelf zelden tot nooit een pak. Behalve als de bank komt, anders voelt hij of zij zich zo overdressed,” lacht Wim. “We investeren graag in ons personeel. Het belangrijkste is persoonlijkheid, daarna kennis en kunde. Op die laatste twee hebben we de meeste invloed en door jou te helpen groeien, groeien wij als bedrijf ook.

Stijn: “Dat ervaar ik ook heel sterk. Na een half jaar hier werkzaam te zijn, bleek toch dat mijn kwaliteiten beter in een andere functie ingezet konden worden, zowel voor het bedrijf als voor mijzelf. Als kwaliteitsmedewerker bemoeide ik mij te veel met zaken waar ik geen invloed op had. Nu kan ik me juist met al die zaken bemoeien,” vertelt een vrolijke Stijn.

Wat brengt de toekomst?

Er wordt continue aan productinnovatie gedaan. Naast innovatie staat duurzaamheid hoog in het vaandel in Roosendaal.
We produceren ook veel private label chocolade-, hazelnoot-, en speculoospasta’s voor supermarkten in binnen en buitenland, en grote hoeveelheden voor de industrie. Dit diverse aanbod zorgt ervoor dat we blijven groeien, en dat kan niet zonder goed en gelukkig personeel. De zoektocht naar goed personeel enerzijds en het meegaan met de veranderingen en behoeftes op de markt anderzijds is enorm interessant,” kijkt Wim vooruit.

“Heel gaaf om daar aan mee te mogen werken,” vindt Stijn. “De komende jaren gaan we nog betere machines aanschaffen die veel moderner zijn en nog meer mogelijkheden bieden. We proberen hier ook echt met de tijd mee te gaan. Dat zijn dingen die hier op de werkvloer echt leven, en daar wordt dan ook naar geluisterd. Hier heb je als werknemer echt een stem.”

Heb je daar een voorbeeld van?

“Young Penotti vind ik daar een mooi voorbeeld van,” begint Wim uit te leggen. “Young Penotti is een groep van jonge werknemers. Zij hebben een jaarlijks budget waarvan ze uit eten kunnen gaan en andere leuke dingen kunnen doen. Dat is goed voor de teambuilding en voor het bedrijf, want ze komen ook terug met verfrissende ideeën.”

Paspoort

Naam: Wim Nuboer
Woonplaats: Vught
Leeftijd: 62
Burgerlijke staat: in een relatie
Kinderen: 4 + 3 bonus kinderen.
Werkt bij: Wilhelm Reuss B.V
Functie: CEO
Hobby’s: Boksen en mountainbiken

Naam: Stijn de Kock
Woonplaats: Wouw
Leeftijd: 31
Burgerlijke staat: Ongehuwd
Kinderen: 1
Werkt bij: Wilhelm Reuss B.V
Functie: Operations Trainer
Hobby’s: handballen, koken en eten



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief