Zelfstandig werken als stagiair bij Thetford B.V., met goede begeleiding.
Zelfstandig werken als stagiair bij Thetford B.V., met goede begeleiding. Foto: Mary van Duuren
OP DE WERKVLOER

Mika Horward: ‘Na een warm welkom mocht ik snel zelfstandig aan de slag’

Door: Mary van Duuren Economie

Wie kan er mooier vertellen over zijn vak dan degene die er dagelijks mee bezig is. Waar komt zijn of haar liefde voor het vak vandaan? Waarom hebben ze voor dit beroep gekozen? Wat is er nou zo mooi aan het vak? En hoe ziet een werkdag er eigenlijk uit? Deze week: Mika Horward, stagair Marketing bij Thetford B.V.

Niet alleen vaste medewerkers zijn essentieel voor een bedrijf, bij Thetford B.V. in Etten-Leur tellen stagiaires ook mee als een belangrijk onderdeel van de organisatie. In het bedrijfspand aan de Nijverheidsweg is het welkom door de 23-jarige stagiair Mika Horward net zo enthousiast als hij zelf inmiddels heeft mogen ervaren. Hij kende deze leverancier van mobiele sanitaire producten, koelkasten en kookapparatuur vanwege zijn ervaring in reizen met een camper. Tijdens zijn eerste kennismakingsgesprek voelde hij meteen de klik. Zijn keuze was gemaakt. Dit zou het bedrijf worden waar hij zijn stageperiode ging doorbrengen.

Opleiding 

“Bij Avans in Breda studeer ik momenteel Commerciële Economie”, opent Mika het gesprek. “De eerste twee jaren van de opleiding waren taai, want ik ben begonnen met de studie toen we nog volop in de pandemie zaten. Alles werd online gedaan en dat waren niet de beste of leukste lessen om te volgen.” In eerste instantie was Mika eind vorig jaar op zoek gegaan naar een passend stageadres binnen de regio van zijn woonplaats Bergen op Zoom. “Deze voldeden niet aan mijn verwachtingen. Toen ik mijn eerste gesprek had bij Thetford B.V. wist ik voor mezelf meteen dat ik hier wilde stagelopen. Gelukkig bleek het positieve gevoel wederzijds en ben ik eind januari hier begonnen.”

De afdeling Marketing 

“Het mooie is, dat we datagericht met marketing bezig zijn. We werken veel met cijfers en inzichten. Aan het begin van mijn stageperiode werd nét een nieuw social listening platform geïmplementeerd. Ik kon daar meteen prima mijn stageopdracht aan vastkoppelen, het ontwikkelen van een informatie dashboard.” Een prachtig begin dus, met een mooie uitdaging.

Opvallend is dat tijdens het interview Mika uitbundig spreekt in de ‘we’-vorm. Het getuigt ervan dat hij zich goed thuis voelt binnen de organisatie en er duidelijk mee verbonden is. “Ik ben als stagiair ook echt onderdeel van het team van marketingcoördinatoren”, bevestigt hij. “Iedereen staat open voor elkaar over nieuwe ideeën en die bespreken we dan ook gezamenlijk. Regelmatig wordt de vraag gesteld hoe ik het zelf zou willen uitvoeren. In vergelijking met andere bedrijven heb ik hier geen vooraf opgestelde takenlijst. Thetford is er meer op gericht dat we mogen meedenken en initiatief tonen. Dat vergroot de zelfstandigheid van een stagiair.”

De werkdag

Er wordt veel waarde gehecht om het personeel comfortabel te laten voelen tijdens de werkdag. Bij het bedrijf gelden dan ook flexibele werktijden. Op de vraag aan Mika of hij een vaste planning heeft gedurende de dag antwoordt hij: “Alleen de meetings staan gepland, maar voor de rest mag ik mijn dag helemaal zelf indelen.”

“Mijn opdracht om voor Thetford onder andere de mediawaarde in kaart te brengen, wordt regelmatig geëvalueerd. De deadline voor het informatie dashboard nadert, eind mei moeten we zorgen dat het platform goed draait.” Samen met zijn werkbegeleider Maaike van Kuijk praat hij tijdens een wekelijkse evaluatie Norbert van Noesel bij, die als marketingmanager het project nauwkeurig volgt. “Dan komen we ongeveer een halfuur bij elkaar.” Na deze eerste maanden van zijn stage is het voor Mika zelf ook duidelijk geworden en heeft hij het zeker bevestigd gekregen dat hij deze vorm van marketing erg interessant vindt en dat hij in de toekomst meer hiermee wil gaan doen.

Saamhorigheid 

Wat Mika als zeer prettig ervaart is de saamhorigheid binnen het bedrijf. “Verjaardagen worden altijd uitbundig gevierd met slingers en gebak”, bekent hij met een glimlach. Natuurlijk is ook de onderlinge verbinding tevens op zakelijk vlak terug te vinden. “In het begin moest ik bijvoorbeeld informatie verzamelen van vier afdelingen. Na een mail gestuurd te hebben, kreeg ik al heel snel reacties binnen. Niet alleen van Nederlandse collega’s, maar ook vanuit de vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Italië. Die mensen heb ik vervolgens ook allemaal telefonisch gesproken.” Het is ook bijzonder om als stagiair lid te zijn van de personeelsvereniging. “Zo maken we het samen buiten werktijd ook gezellig.”

In de toekomst

Als zijn studie is afgerond wil hij in de sector marketing graag aan het werk gaan. Zelf ziet hij zeker potentie in Thetford als eventuele werkgever. “Gelukkig zijn die mogelijkheden hier ook in de toekomst. Nu hoef ik nog geen keuze te maken, eerst maar deze leuke stageperiode eind juni afronden en mijn opleiding afmaken.” 

Naam 
Mika Horward

Leeftijd
23 jaar

Woonplaats
Bergen op Zoom

Functie
Stagiair, afd. Marketing bij Thetford B.V.

Opleiding
Commerciële Economie bij Avans, Breda

Hobby’s
gitaarspelen, Formule 1, uitgaan met vrienden

Levensmotto
‘Pluk de dag’



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief