
GEDICHT: Het jaar 2019 is bijna voorbij, 2020 staat klaar, wat krijgen wij?
Door: Remko Vermunt AlgemeenTelkens weer zo tegen het einde van een afgelopen jaar,
denk ik, krijg ik weer een beetje het overzicht voor elkaar?
Dus probeer ik het dan weer maar, ja en het volgende is echt waar:
Op 25/26 februari heb ik toen al in 'blote bast' aan de Binnenschelde gezeten;
het was zo'n 21/22 graden moet u weten en wat we ook nooit meer vergeten:
We hadden 2 hittegolven en op 24/25 juli werd met 40.7 graden een record gemeten!
Maar niet zo'n hele lange droge zomer als in 2018 dus, maar die was uniek!
Dan is 15 april de kathedraal Notre-Dame verwoest door brand met tragiek!
En 21 april zware bomaanslagen in Sri Lanka, vele doden door terroristen ziek!
18 mei won Nederland met Duncan zowaar het Eurovisie Songfestival:
in 2020 mogen wij dat presenteren met weer veel 'shit' en figuren mal!
Ja en dan waren er opmerkelijke prestaties , erg goed met het voetbal:
Ajax kwam verrassend in de Champions League tot de halve finale;
ze werden uitgeschakeld door Tot. Hotspurs in de laatste minuut; flink balen!
Wonnen wel KNVB beker en titel: En onze Leeuwinnen wisten op 't WK zilver te halen!
In diverse sporten wisten ook talrijke landgenoten mooie prijzen te winnen
en wereldrecords of ze haalden een Europese of wereldtitel binnen.
Alle sporters bravó en ik denk dat we Mathieu van der Poel het meest beminnen:
Die won bijna al zijn koersen, maak hem dus maar sportman van 't jaar!
O ja, Maarten van der Weijden zwom nu wel in juni de Elfstedentocht uit, wonderbaar!
Hij haalde weer vele miljoenen binnen voor de strijd tegen die rotkanker náár!
Dan hadden we dit jaar ook nog die ellendige eikenprocessierupsplaag
met voor de mensen uitslag en jeuk niet leuk, komt er iets tegen is de vraag?
En in het Amazonegebied vernietigt men door branden nog bossen gestaag!
Wereldwijd waren er weer aardbevingen, orkanen, overstromingsrampen!
En hier in Nederland had men met een record demonstraties te kampen:
o.a. door stikstof, lage lonen, stonden boeren, bouwers, leraren en de zorg op 't Malieveld te stampen.
In Hong Kong ook zeer felle protesten tegen de invloed van China op de democratie, daar heel veel mensen op de been!
En gaat Engeland met die Brexit-'poppenkast' nu wel of niet uit de E.U. heen?
Dan is er vooral in Afrika, o.a. Jemen, Nigeria, Zimbabwe, 'n toestand hard als steen!
Vele arme mensen lijden daar; helaas wereldwijd nog 820 miljoen met hongersnood!
Verder smelt de Noordpool steeds verder weg, dat wordt 'n probleem groot!
Er is in december in Madrid een klimaatconferentie over o.a. de CO2-uitstoot!
Dan was hier nog de Belastingdienst met een toeslagenaffaire aan 't falen,
men beschuldigde mensen van fraude en lieten ze veel te veel betalen!
Talrijke gezinnen gingen hierdoor jarenlang door heel diepe dalen!
Het is allemaal jammer genoeg niet zo'n vrolijk overzicht dames en heren;
Wel top dat 't Nederlands voetbalelftal zich voor 't EK heeft kunnen kwalificeren:
O ja, in maart door een gestoorde maf in Utrecht vier doden, dit noodlot kon men niet keren,
maar in november wist de AIVD een grote aanslag te voorkomen van een paar terroristen die wilden liquideren!
Nou mensen pas goed op elkaar,
heden staat 2020 dus klaar;
En een goede gezondheid maar!
hopelijk een lekker fijn en zonnig nieuwjaar!
BRA'GI oftewel Ko van de Ketterij




