Oudelandse kastanjeboom en klapbanke ingepakt
AlgemeenOUDELANDE - Binnen Nederland staat het fenomeen bekend als ´wildbreien´. Internationaal wordt wel gesproken over yarn bombing. Het is een vorm van straatkunst welke nu ongeveer 10 jaar bekend is.
Het begon in 2005 in Amerika waar breiers een bestemming zochten voor hun resterende garen of nog niet afgeronde brei projecten. Sindsdien heeft het zich over de hele wereld verspreid. Op internet kun je de meest uiteenlopende voorbeelden van ingebreide objecten vinden. Bomen komen vaker voor, maar daarnaast zie je ook hekjes, lantaarnpalen, fietsen, auto's, beelden en zelfs een onderzeeër is eens ingepakt. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken. Belangrijke kenmerken van wildbreien zijn: het is voor alle leeftijden, doe je bij voorkeur met een groep mensen en is bedoeld om de toeschouwer en het straatbeeld vrolijker te maken.Het woord wildbreien bestond dus al en is zelfs in 2011 tot mooiste nieuwe woord van dat jaar uitgeroepen. In Oudelande hebben ze er nu nog een woord aan toegevoegd: ?de breibanke?. Om het Oogstfeest 2014 nog wat extra kleur te geven ontstond begin van dit jaar het idee om de kastanjeboom in te breien. Eerst was het plan om de kerktoren in te pakken, maar dat bleek al snel onhaalbaar binnen de resterende tijd. De klapbanke is van oudsher een plek waar groepen samenkomen om te praten en te ontspannen. In die zin sluit dat prima aan bij de uitgangspunten van wildbreien. Het breien zelf is echter niet op de klapbanke gedaan. Er is door de verschillende deelnemers veel thuis gebreid en daarnaast is er 4 maal samen gebreid in dorpshuis D´n Ostpit in het zogenaamde breicafé. Al snel na de bekendmaking van het initiatief in de dorpskrant bleek dat er veel animo was om een bijdrage te leveren. Van huidige Oudelandenaren, maar ook van mensen welke vroeger in het dorp hebben gewoond. In totaal hebben 23 mensen, alle vrouwen, geholpen. De jongste deelnemer is begin 30 en de oudste in de 80. In de afgelopen 4 maanden is er door deze groep ongeveer 25 vierkante meter gebreid. Iedere deelnemer zorgde zelf voor garen en koos eigen motieven. Dit maakt dat het resultaat een zeer gevarieerde combinatie van kleuren en stijlen is. Vooraf was men enigszins sceptisch of de kastanjeboom in de korte tijd die er was wel haalbaar was, maar dankzij het enthousiasme en de inzet van de deelnemers zijn de verwachtingen ver overtroffen. Al snel bleek dat er te veel lapjes waren voor alleen de stam. Toen is besloten om ook de bank in te breien. Als toegift is ook nog de boom op het schoolplein ingepakt.De Breibanke is nog te bewonderen tot half september. Het is zeker de moeite waard om te gaan kijken. Meer foto's zijn te bekijken op instagram (@breibanke) en Facebook (debreibanke).




