Wethouder Malfait op bezoek bij het jubilerende koppel.
Wethouder Malfait op bezoek bij het jubilerende koppel. Foto: FOTO JOHAN WAGENMAKERS

Frans liep te hard van stapel maar toch is Ali al 60 jaar met hem getrouwd

Door: Johan Wagenmakers Algemeen

OUD GASTEL - Frans Gelijns (82) en Ali Lodders (80) waren op 16 mei precies 60 jaar met elkaar getrouwd. Namens de gemeente kwam wethouder Sharona Malfait het diamanten paar feliciteren en in de bloemetjes zetten.

Frans is geboren en getogen in Oud Gastel, maar Ali komt oorspronkelijk uit Willemstad. “Daar ben ik tijdens de oorlog geboren in het Wapen van Willemstad,” zegt ze. Haar moeder kwam uit Stampersgat. “We gingen vaak naar oma op de boerderij daar, moesten dan mee naar de Protestantse Kerk in Oud Gastel en daar zat Frans ook altijd.” Toch hield Ali aanvankelijk de boot af. “Ik zag hem eerst niet zo zitten nee. Hij liep een beetje te hard van stapel denk ik.” Eerst kreeg ze nog verkering met iemand uit Holland en na een avondje dansen bij Zaal Geerts in Stampersgat liep het een beetje uit de hand. “Daar sloeg Frans mijn vriend gewoon van zijn fiets en riep daarbij: “dát is mijn meisje,” herinnert Ali zich nog goed. “Vanaf het begin wist ik al dat zij het was en ik ben een volhouder,” lacht Frans.

Stenen sjouwen
Alvorens in Oud Gastel neer te strijken hebben ze na het huwelijk eerst nog een jaartje in de pastorie van Kruisland gewoond. Frans heeft op het laboratorium van Menken Landbouw (voorheen Vacca) gewerkt. “Ik heb een zuivelopleiding gedaan en ben daar fabriekscontroleur geweest. Ik heb het veertig jaar volgehouden, maar heb zeker wel tien verschillende directeuren gehad.” Ali werkte voor haar trouwen in de thuiszorg in Bergen op Zoom. “Dan ging ik ’s morgens om zeven uur met de bus mee en was ik om zeven uur ’s avonds pas weer thuis. Nadat onze vier kinderen wat groter waren ben ik weer in de thuiszorg gaan werken.” Frans heeft tijdens en na zijn werk nog meegeholpen aan het bouwen van maar liefst vijf huizen. “Stenen sjouwen en klaar zetten, specie maken. Ik kan heel veel zelf en ben vrij technisch met gas, water en licht. Gewoon kijken hoe het moet.”

Gerold en gebold
Vakanties werden vooral doorgebracht op de camping in Zeeland. “We zijn overgehaald om zowel in de zomer als in de winter met een bus vol Gastelaren op reis te gaan. Dat zagen we eerst niet zo zitten, maar het bleek allemaal heel gezellig te zijn en hier hebben we volop van genoten. Op vijftigjarige leeftijd hebben we zelfs nog skiles gehad.” Samen met een mede-reiziger was Frans tijdens de eerste ski-vakantie meteen de zwarte piste opgegaan, niet wetende dat dat de moeilijkste was. “We hebben geskied, gerold en gebold en zijn toch heelhuids beneden gekomen.” Frans is jarenlang lid geweest van de Gastelse Wipclub en mede-oprichter van de plaatselijke lokale omroep LOOS geweest. “Daar heb ik jarenlang voor gefilmd.”

Ondanks dat zijn vader wethouder is geweest had hij geen politieke aspiraties. “Met politiek had ik helemaal niks.” Ali was oppasmoeder op de negen kleinkinderen, verandert graag haar interieur en houdt wel van ‘frutselen’. “Ik doe niet veel, maar ben altijd bezig,” lacht ze.

Het feest werd gevierd met een gezellig samenzijn met familie, vrienden en bekenden bij café Onder de Toren. Begin juni vertrekt het bruidspaar voor een cruise naar onder meer de Baltische Staten, Denemarken en Duitsland. “Dat is een geheel verzorgde reis en wordt onze derde cruise. Ook al komen we de boot niet af er is gewoon veel te doen. Dat schip is een dorp op zich. Hier kijken we erg naar uit.”

Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief