
Illegaal zeilbootje wordt aangepakt, dagelijks toezicht bij steiger Stampersgat
Door: Olaf Knook AlgemeenSTAMPERSGAT - Het college van burgemeester en wethouders van Halderberge heeft gereageerd op de zorgen van VVD-raadslid William Vermunt over het toezicht bij de vernieuwde aanlegsteiger in Stampersgat. Volgens het college wordt er dagelijks toezicht gehouden op de waterkant. Daarbij gaat het om zaken als zwerfvuil, overlast door hangjongeren en half gezonken boten.
William Vermunt (VVD Halderberge) vroeg in een brief aan het college aandacht voor de aanlegsteiger in Stampersgat. De raadslid maakte zich zorgen over de veiligheid, naleving van regels en illegaal aangemeerde ‘scheepswrakken’. Zo ligt er bijvoorbeeld al sinds september 2024 een zeilbootje aangemeerd aan de Suikersingel, terwijl boten niet langer dan twee keer 24 uur daar mogen blijven liggen.
Een medewerker van het team Realisatie onderhoudt volgens het college contacten met vaste huurders en ziet toe op naleving van de regels door gebruikers. Omdat dit niet elke dag kan plaatsvinden, zijn er onlangs camera’s geplaatst om ook op afstand toezicht te houden. Omwonenden kunnen via de BuitenBeter-app of het serviceteam van de buitendienst meldingen doorgeven, waarna altijd terugkoppeling volgt.
Het college meldt verder dat er een goed contact bestaat met waterschap Brabantse Delta, vooral over onderhoud van de oevers. Het beheer van de jachthaven ligt bij de gemeente zelf. Contact met andere partijen, zoals Sportvisserij Zuidwest Nederland, is er niet.
Sticker op bootje
Wat betreft de maximale ligduur voor passanten - maximaal twee keer 24 uur - wordt actief gecontroleerd. Overtreders worden aangesproken en dankzij de camerabewaking is ook toezicht vanuit kantoor mogelijk. Liggeld wordt alleen geheven bij vaste gebruikers; passanten betalen niets, wat hen juist aanmoedigt Stampersgat als tussenstop te gebruiken.
Tot slot is het college bekend met een zeilboot die sinds september 2024 illegaal is aangemeerd aan de Suikersingel. Dit stuk water staat onder beheer van het waterschap. Het college heeft dit aangekaart en het waterschap zal binnenkort een sticker op het bootje plakken met het verzoek om het te verwijderen. Mocht dit niet gebeuren, wordt het in overleg met de gemeente weggesleept. Een exacte termijn hiervoor kon het waterschap niet geven.




