Vlnr: Wethouder Sharona van Ham (Duurzaamheid), Jilles Verspoor (Plastiek) en Richard Bouwmeester (Bouwmeester Metaal).
Vlnr: Wethouder Sharona van Ham (Duurzaamheid), Jilles Verspoor (Plastiek) en Richard Bouwmeester (Bouwmeester Metaal). Foto: Gemeente Halderberge

Eerste gerecyclede bankje van oude tuinmeubelen onthuld bij Blankershove

Door: Olaf Knook Algemeen

OUD GASTEL - Bij de Blankershove vijver in Oud Gastel is afgelopen dinsdag het eerste bankje onthuld dat volledig is gemaakt van gerecyclede kunststof tuinmeubelen. Het bankje is het eerste van in totaal 21 duurzame zitplekken die de gemeente Halderberge de komende periode in het buitengebied plaatst.

De onthulling werd verricht door wethouders Sharona van Ham en Thomas Melisse. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met inwoners, die hun oude kunststof tuinstoelen en -banken inleverden. Dat ingezamelde materiaal is vervolgens verwerkt tot nieuwe bankjes.

De inzameling van de tuinmeubelen vond afgelopen zomer plaats nadat de gemeente inwoners opriep hun oude kunststof meubels in te leveren. In totaal zijn 252 tuinmeubelen gebruikt om 21 bankjes te maken. Per bankje krijgen twaalf oude meubels een nieuw leven, wat een besparing oplevert van ongeveer 110 kilo CO2. In totaal wordt met het hele project ruim 2.300 kilo CO2 bespaard.

Tekst gaat verder onder de foto.


Het eerste bankje staat bij vijver Blankershove - Foto: Gemeente Halderberge

Duurzaamheid

Volgens wethouder Van Ham laat het initiatief zien waar de gemeente naartoe wil. “We zijn trots op deze duurzame bankjes die we samen met onze inwoners hebben gerealiseerd. Duurzaamheid staat hoog op onze agenda en dit project is daar een prachtig voorbeeld van. Door oude tuinmeubelen te hergebruiken, besparen we grondstoffen en CO2. Zo geven we materialen een tweede leven en werken we samen aan een duurzame toekomst.”

Wethouder Melisse benadrukt de betrokkenheid van inwoners. “Zij bepaalden de locaties en leverden hun oude kunststofmeubelen in. Samen met onze partners hebben we van dit materiaal nieuwe, duurzame bankjes gemaakt en op locaties gezet waar ze het meest aangevraagd waren. De bankjes geven wandelaars, fietsers of voorbijgangers een fijne plek om te genieten van de omgeving.”

De komende tijd worden de overige gerecyclede bankjes op verschillende locaties in het buitengebied van Halderberge geplaatst.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief