TU Delft Hydro Motion Team 2023
TU Delft Hydro Motion Team 2023 Foto: hydromotionteam.nl

Emiel en Margot werken een jaar lang aan een boot op waterstof in het TU Delft Hydro Motion Team

Door: Redactie Algemeen

DELFT - Het TU Delft Hydro Motion Team wil de maritieme sector aansporen om de transitie naar groene energie te versnellen. Dit zullen Emiel Nefs uit Middelburg, Margot Giliam uit Veere en 21 andere studenten van de TU Delft proberen te bereiken door de grenzen van technologie, duurzaamheid en engineering te verleggen. In één jaar tijd zullen Emiel en Margot met het Hydro Motion Team laten zien dat het mogelijk is om een foilende waterstofboot te ontwerpen, te bouwen en mee te racen.

Na het behalen van een vwo-diploma aan de middelbare school Nehalennia in Middelburg is Emiel begonnen met de studie Maritieme Techniek  en Margot met de studie Civiele Techniek aan de TU Delft. Vanwege hun kennis door het TU Delft Hydro Motion Team begeleiden Margot en Emiel een technasium project op het SSA Nehalennia. De leerlingen van Nehalennia hebben de opdracht gekregen een waterstof aangedreven boot te ontwerpen die van Middelburg naar Delft kan varen. In het Hydro Motion Team is Emiel verantwoordelijk voor het ontwerp van de romp, dit betekent dat hij de rompvorm ontwerpt op de gewenste snelheid en het gewicht van de boot. Hierdoor kan de boot met zo min mogelijk weerstand varen. Emiel ontwerpt de romp in samenspraak met professoren en experts op dit gebied.  Margot is verantwoordelijk voor Structural analysis, dit houdt in dat ze zorgt dat de boot sterk genoeg is. Margot kijkt naar alle krachten waar de boot tegen moet kunnen en rekent na of de boot hier bestand tegen is.  

Toepasbaarheid
Het TU Delft Hydro Motion Team is een team bestaande uit studenten dat ieder jaar een boot op duurzame energie ontwerpt, bouwt en racet. Elk jaar bouwt een nieuw team voort op de kennis van de voorgaande jaren zodat niet elk jaar het wiel opnieuw uitgevonden wordt. Dit jaar streven Emiel en Margot met het Hydro Motion Team 2023 ernaar om de toepasbaarheid van nieuwe technologieën aan te tonen. Zo wordt er waterstof gebruikt als drager van groene energie en zal de boot foilen, een soort vliegen over het water, om de weerstand te verminderen. De volgende stap wordt gezet in het overbruggen van de kloof tussen ‘technologie van de toekomst’ en de huidige norm door een innovatieve boot op waterstof te bouwen.

Waterstofboot
Door in één jaar een waterstof aangedreven boot te bouwen in een jaar willen Emiel en Margot samen met het TU Delft Hydro Motion Team de potentie van waterstof binnen de maritieme industrie laten zien. Binnen de maritieme industrie zijn er veel kansen om te verduurzamen, zo worden 90% van onze producten vervoerd over water. Als we de scheepvaart kunnen verduurzamen slaan we een enorme slag in de transportsector. Waterstof heeft veel potentie in de maritieme sector omdat waterstof een energiedrager is met een groot uithoudingsvermogen en daarom geschikt voor langere afstanden. Het voordeel van het gebruik van waterstof is dat de uitstoot volledig water is en er dus geen schadelijk stoffen vrijkomen voor het milieu. Met de waterstofboot wil het team laten zien dat het nu al mogelijk is om volledig duurzaam te varen en dat het nu tijd voor actie is.

Monaco
Om de boot op de op de proef te stellen zullen Emiel en Margot met het team in juli afreizen naar Monaco om deel te nemen aan de Monaco Open Sea Class van Monaco Energy Boat Challenge. In deze race zijn drie onderdelen; snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. In 2021 was de TU Delft Hydro Motion Team de eerste ter wereld die een vliegende waterstofboot gebouwd hebben. Dit jaar wil het team met het concept van een vliegende waterstofboot de race in Monaco winnen en daarmee wereldkampioen worden.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief