Afbeelding
Foto: CHRISTIAN TRAETS

Betere communicatie had dodelijke beknelling haven Moerdijk kunnen voorkomen

Door: Yvonne Vermeulen Algemeen

MOERDIJK - De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft deze week een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat het ongeval op 25 augustus 2021 in de haven van Moerdijk voorkomen had kunnen worden als de communicatie beter was geweest. Twee mannen waren ‘s avonds laat aan het werk en zij kwamen bekneld tussen een kabel van een sleepboot. Één man overleefde het incident niet. 

Destijds werd er gesproken over een noodlottig ongeval, nu blijkt dat de communicatie veel beter had gekund. Het ongeluk gebeurde in de Oostelijke Insteekhaven van Moerdijk. De sleepboot draaide tijdens de manoeuvre verder dan gebruikelijk waardoor de sleepdraad op spanning kwam te staan tegen de opbouw van het schip. Twee bemanningsleden raakten bekneld tussen de sleepdraad en de sleepboot. De ene man liep fatale verwondingen op, de andere raakte gewond en moest worden opgenomen in het ziekenhuis. 

De onderzoeksraad concludeert dat het dodelijk ongeval werd veroorzaakt door beknelling. Maar vooraf en tijdens de manoeuvre waren er geen eenduidige afspraken over de onderlinge communicatie tussen bemanningsleden. Hierdoor was de kapitein ook niet op de hoogte of de werkplek veilig was tijdens het maken van de draai. Ook was de manoeuvre niet doorgesproken met de gehele bemanning en hadden bemanningsleden verschillende verwachtingen van de rol van de ander. 

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid is er ook geen vastgelegd opleiding- en trainingstraject tot sleepbootkapitein. Daarom vraagt de raad aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat om duidelijke normenkaders en eisen te stellen aan scheep specifieke opleidingen. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief