Afbeelding
Foto: Uitgeverij de Bode

Aan de keukentafel met Raymond Smulders: ‘Ondernemen is dingen consistent blijven doen’

Door: Yvonne Vermeulen Algemeen

Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met...’ gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Raymond Smulders. 

Hoe ben jij begonnen als ondernemer?
"Ik studeerde nog aan de Erasmus Universiteit, studie Bedrijfskunde. Ik was mijn scriptie aan het afronden en ik was samen met mijn eerste vrouw Ietje. Haar vader had een dtp-studio in een oude schuur waar de muizen over het plafond kropen. Die studio dreigde failliet te gaan. We besloten om de uitdaging samen aan te gaan. Dat was op 1 oktober 1998, 25 jaar geleden.

Natuurlijk gingen er bij de start allerlei dingen mis, dan zit je daar met een studie Bedrijfskunde op zak waar je dan praktisch weinig aan hebt. Je begrijpt nog niet hoe de praktijk van een eigen bedrijf echt werkt. Maar we gingen er wel voor en veel mensen geven jonge ondernemers dan wel een kans gelukkig. Zo gingen we met folders langs de deuren en soms gunde een ondernemer ons een opdrachtje." 

Is het ondernemen jou met de paplepel ingegoten?
"Ik kom niet uit een ondernemersfamilie, mijn moeder was verpleegkundige en mijn vader werkte als registeraccountant voor de Belastingdienst. Maar het ondernemen zat er kennelijk toch in, je gaat het ontdekken. De eerste maanden hadden we de mazzel dat er bureaus waren die meertalige folders nodig hadden. Daar waren we stiekem wel uniek in. Dag en nacht zaten we voor Canon en Hewlett Packard Zweedse, Russische, Arabische en Chinese folders te ontwerpen. Zelfs ik zat zelf te DTP’en achter één van de eerste Mac computers.

Naderhand zijn we heel vroeg al het internet gaan ontdekken, met toen nog de piepende 28K modem-verbinding waar we de eerste websites online zetten. Het was een bijzondere, maar achteraf ook mooie tijd. We vierden laatst ons 25-jarig bestaan en dan zie je op oude foto’s hoe jong je nog was. Dan ben ik ook eigenlijk wel weer trots op wat we hebben opgebouwd." 

Was de naam toen ook al Ibizz?
"In het begin was onze naam Studio Ibizz. De I van internet en internationaal zat er al in. Ietje is ook met een I, de belangrijkste ontwerpster. Later hebben we er ibizz van gemaakt omdat we veel breder zijn geworden dan alleen het maken van designs.

Wanneer heb je de slag gemaakt naar een bureau dat je nu bent?
"Door de lat hoog te leggen. Ook nu we inmiddels een flink bureau zijn, blijf je jezelf uitdagen om er iedere dag meer uit te halen. Ondernemen is dingen consistent blijven doen en dat iedere dag een beetje beter proberen te maken. Je neus stoten, dingen fout doen en iedere dag weer verbeteren."

Heb je iemand waar je als ondernemer je oor te luister legt?
"Ik heb eigenlijk, achteraf gezien, te laat advies ingewonnen. Als je goede adviseurs hebt, dan kun je sneller stappen maken. Ik heb dat tien jaar geleden pas echt ontdekt. Ik heb veel zelf ontdekt, op de kosten gelet en ook slechte financieel adviseurs gehad. Loslaten is best lastig. Maar een goede adviseur kan het verschil maken, je de weg wijzen. Je hebt nu instanties zoals StarttoGrow die de starter helpen. Als ik bij Avans studenten ondersteun, dan zie je dat die veel meer meekrijgen op het gebied van ondernemerschap. Dat geeft gelijk een mooie basis, maar uiteindelijk moet je het zelf doen en het zelf in de praktijk ontdekken. Mijn belangrijkste adviseur is mijn beste vriend Gert Ambachtsheer waar ik goed mee kan sparren. Ieder jaar legt hij de vinger op de zere plek, zodat we weer inspiratie krijgen wat we kunnen verbeteren. Zo blijf je scherp en ambitieus."

Hoe geef jij leiding aan je bedrijf?
"We zijn nu met 65 man een flinke club met brandmanagers, designers, developers en marketeers. Ik heb samen met mede-ondernemer Martijn van Well goede professionals om me heen verzameld die de operatie goed draaiende houden. Op een gegeven moment is dat kwartje wel gevallen. Ik heb goede managers en die runnen de boel. Het geeft veel meer rust, je ziet dat die mensen er ook voor gaan. Zij zijn zo betrokken, alsof het hun eigen bedrijf is. Als iets niet goed gaat of anders kan, dan ga ik niet naar de werknemer maar naar de manager. Ik hoef niet alles zelf te doen en dat geeft rust. Dat is goed voor mij en het bedrijf.”

Hoe komt het dat veel reclamebureaus in de regio zijn verdwenen maar jij alleen maar bent gegroeid?
Wij doen geen kunstje dat even je probleem oplost met een snelle campagne op een billboard. Echt inleven en het maken van een gedegen plan voor onze klanten kenmerkt ons als echte betrokken partner. Je wil een mooi merk neerzetten, daarna helpen we je aan een mooie website, huisstijl, een mooi logo en natuurlijk de online marketing om echt resultaat uit jouw communicatie te halen. We werken samen met onze klanten als een partner, zonder daar naar onze eigen belangen te kijken, eerlijk advies daar staan we voor. We willen iets moois en leuks leveren, er samen met de klant trots op zijn."

Waar kennen we ibizz van?
We zijn maatschappelijk betrokken met de hele regio. Zo zijn we partner van de Halve Marathon Roosendaal en Marathon Brabant, hebben aan de wieg gestaan van Breda Robotics en StarttoGrow en je kunt ons werk overal in de regio tegenkomen. Van de naam en het logo van het Bravis ziekenhuis, Woonboulevard XXL Breda, De Nobelaer en Superkeukens tot alle communicatie van makelaars, accountants, automotive bedrijven en veel zorginstellingen.

Jullie bestaan dit jaar 25 jaar, welke uitdagingen zie op je af komen?
"Genoeg uitdagingen, iedere dag weer maar dat houdt het juist zo leuk. Je ziet dat de economie het zwaar heeft. Dat kan wel impact hebben op mijn bedrijf. Het kan dat klanten wat gaan besparen op marketinguitgaves. Verder moeten we continu bezig zijn met innovaties. We volgen en experimenteren dagelijks met Artificial Intelligence, en helpen onze klanten hoe zij de nieuwste technieken kunnen inzetten. 

De techniek ontwikkelt zich razendsnel. Alles moet met elkaar communiceren en wij zijn de regisseur. Gelukkig hebben wij een goede technologie afdeling die het een sport maakt om de mooiste websites en platformen te maken. Als je veel slimme dingen combineert, dan kun je veel voordeel halen voor de klant. Kijk maar naar Nettorama: iemand zoekt daar iedere week de afbeeldingen van de aanbiedingen bij elkaar en zet ze in de folder. Je kunt dat automatiseren zodat de producten die in de aanbieding zijn vanzelf in de folder komen."

Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
Dat is de enige vraag waar ik van tevoren over heb nagedacht. Ik ben voetbalgek, heb dat ook meegekregen van mijn Rotterdamse omaatje. Feyenoord zit er wel in, dat mag je tegenwoordig wel uitspreken. Ik kijk op naar een man als Arne Slot. Sinds zijn komst is het hele imago van een rauwe volksclub omgeturnd in een vriendelijke reus. En zijn teams presteren goed en zijn ambitieus en bespeelt hij als zijn orkest. Ik kijk daar met veel bewondering naar."[n]


Naam: Raymond Smulders

Bedrijf: Ibizz

Samen met: Babette

Kinderen: Wouter (18), Niek (13) uit eerder huwelijk, Lieve (9, samen met Babette) en bonuskinderen Noa en Kaja.

Hobby: Kinderen zijn mijn passie, ik ga kijken bij hockey, voetbal en kickboksen. Ik ga ook graag met ze zwemmen of fietsen. Met Babette ga ik gezellig op stedentrip en uit eten.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief