Wie op de Grote Markt een evenement wil organiseren, moet straks diep in de buidel tasten
Wie op de Grote Markt een evenement wil organiseren, moet straks diep in de buidel tasten Foto: Merijn Sitsen

Gemeente gaat voor betere spreiding evenementen

Door: Remko Vermunt Algemeen

BERGEN OP ZOOM - Het evenementenbeleid van de gemeente Bergen op Zoom gaat de komende jaren flink op de schop. Er komt een evenementenkalender om ervoor te zorgen dat er een betere spreiding is van evenementen, commerciële evenementen gaan meer moeten betalen om op toplocaties neer te kunnen strijken en het aanvragen van vergunningen moet makkelijker worden.

In de gemeente Bergen op Zoom werden vorig jaar (2018) zo'n 42 evenementen georganiseerd op de grotere evenementenlocaties. "Als je de kleinere evenementen meerekent kom je op honderden evenementen per jaar", stelt de gemeente. En tot nu toe werd er eigenlijk nooit 'nee' verkocht aan organisaties met alle gevolgen van dien. Zo puilen sommige weekenden uit en andere weekenden is er weer helemaal niets te doen. "We zijn natuurlijk blij met al die evenementen, dat moet ook zo blijven want dat is ook onze kracht", stelt wethouder Evert Weys. Maar, met het nieuwe beleid moet er wel het een en ander gaan veranderen. Eén van de eerste zaken die de gemeente wil aanpakken is het introduceren van een evenementenkalender, zodat er een betere spreiding komt van die vele evenementen. Daarmee krijgt de gemeente ook meteen een pressiemiddel om 'nee' te zeggen, wanneer een weekend al vol zit.

Toolkit

Daarnaast moet er een upgrade komen voor het evenementenloket in de gemeente Bergen op Zoom. Alle organisatoren dienen hier hun vergunningsverzoek in. Het evenementenloket toetst de aanvraag aan de wettelijke vereisten, het evenementenbeleid, de evenementenkalender en de evenementenlocatie. Het is de bedoeling dat het evenementenloket in 2020 een toolkit klaar heeft, waarmee evenementenorganisaties makkelijker hun weg kunnen vinden. De toolkit geeft inzicht en mogelijkheden voor subsidies, vergunningsaanvragen, beschikbare locaties, handige telefoonnummers en websites, evenementenkalender en nog veel meer. Zo moet het voor organisatoren makkelijker worden om een evenement te organiseren.

Kosten

Hoewel het voor organisatoren dus makkelijker wordt om een evenement te organiseren, is het straks niet meer voor iedereen mogelijk om zijn of haar evenement op de Grote Markt te houden. De gemeente wil namelijk met het nieuwe beleid kostendekkend gaan werken. Tot nu toe werd de stroom vaak gratis geleverd en ook de kosten van het opruimen van een evenementenlocatie komen vaak op het bordje van de gemeente. Daar komt nu verandering in. De kosten voor stroom en het opruimen van het terrein worden doorberekend naar de organisatie én er wordt een bedrag gevraagd voor de locatie. "De Grote Markt is wel onze topplek, dus daar vragen we straks ook een topprijs voor." Andere locaties worden vermoedelijk goedkoper en dus makkelijker realiseerbaar voor de wat kleinere evenementen. "Natuurlijk maken we daarbij wel onderscheid tussen de commerciële en maatschappelijke evenementen. De commerciële evenementen zullen meer moeten betalen. Dat geld stoppen we in een speciaal fonds en wanneer een maatschappelijk evenement dan bij ons aanklopt, kunnen we met dat geld de kosten weer dekken."

Proces

Deze veranderingen komen overigens niet vanuit het niets. Al ruim een jaar is de gemeente Bergen op Zoom in gesprek met verschillende organisatoren en instanties die betrokken zijn bij het organiseren van evenementen in Bergen op Zoom, Halsteren en Lepelstraat. De input die het afgelopen jaar is verzameld is verwerkt in het nieuwe beleid en dat ligt nu bij de verschillende partijen. "Zij krijgen allemaal een kans om op dit stuk te reageren en wellicht dat we dan nog een paar wijzigingen doorvoeren." In oktober van dit jaar gaat de gemeenteraad het stuk beoordelen, daarna duurt het uitrollen van het nieuwe beleid nog zo'n vier jaar.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief