trein-station-ns-large
trein-station-ns-large (Foto: )

Komt er een extra treinstation in Bergen op Zoom?

BERGEN OP ZOOM - Komt er een extra treinstation in Bergen op Zoom onder de noemer Bergen op Zoom Markiezaat? Als het aan Arriva en vier andere partijen uit het openbaar vervoer ligt wel. Zij hebben hun krachten gebundeld in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en hebben een plan neergelegd bij de minister voor tal van wijzigingen in het openbaar vervoer, waaronder een extra treinstation in Bergen op Zoom én een snellere verbinding met Zeeland.


De vijf partijen zijn van mening dat door alle ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar inmiddels de seinen op groen staan om het regionaal openbaar vervoer verder te optimaliseren. "De bevolking groeit en de mobiliteitsbehoefte groeit mee. Wil Nederland in 2030 nog mobiel zijn, dan zijn maatregelen in 2020 noodzakelijk." De plannen die de vijf partijen voorstellen zouden uiteindelijk in 2030 gereed kunnen zijn.

Verbinding Zeeland

Een van die plannen is een betere verbinding tussen Zeeland en de rest van Nederland en daar kunnen ook inwoners van Bergen op Zoom profijt van hebben. "Zeeland is nu niet met een volwaardige Intercity verbonden met de rest van Nederland. Alleen in de spits én spitsrichting (de drukste richting) rijdt er één keer per uur een volwaardige Intercity", concludeert de Federatie. Tussen Roosendaal en Vlissingen doet die spits-Intercity er 37 minuten over. Buiten de spits verandert de Intercity tot een stoptrein die boemelt van Roosendaal naar Vlissingen en stopt op alle negen tussengelegen stations. Dan doet hij over diezelfde afstand 53 minuten: ruim een kwartier langer. "Wij vinden dat reizigers naar en van Zeeland kortere reistijden verdienen", stellen de vijf partijen.

Vier treinen

"Door een echte Intercity te introduceren plus een nieuwe RegioSprinter tussen Breda en Vlissingen (met drie nieuwe stations), kan de frequentie verdubbelen en de reissnelheid omhoog in heel Zeeland en West-Brabant." Als het aan de vijf partijen ligt komen er op het traject Roosendaal - Vlissingen dan ook vier treinen per uur: twee intercity's en twee regionale treinen. "Het liefst geïntegreerd met het streekvervoer, zodat een samenhangend OV-netwerk ontstaat van regionale trein en bus."

Intercity's

Die intercity's moeten dan de hele dag door rijden en niet alleen meer in de spits en spitsrichting. "Deze echte Intercity stopt alleen in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg (plaatsen die de komende jaren groeien) en is daarmee een kwartier sneller dan de huidige Intercity die nu op alle stations stopt. Zo'n snelle Intercity is een waardevol alternatief voor de auto", vinden de partijen. Ook de regionale trein moet van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat rijden, maar dan vooral tussen Breda en Vlissingen. In Breda kunnen reizigers dan overstappen naar bijvoorbeeld de Intercity naar Zwolle.

Drie nieuwe stations

Op het traject Vlissingen - Breda moeten dan meteen drie extra stops worden toegevoegd. "In West-Brabant is ruimte voor drie nieuwe stations: Hoeven-Sint Willebrord, Roosendaal West en Bergen op Zoom Markiezaat. Reizigers van of naar die plaatsen krijgen daardoor kortere reistijden naar de rest van Nederland." Vooral voor de stations Roosendaal-West en Bergen op Zoom Markiezaat zien ze een mooie toekomst. "In Roosendaal West zien wij kansen voor een nieuw station, vooral ook omdat daar het nieuwe regionale Bravis Ziekenhuis wordt gebouwd." Het station in Bergen op Zoom zou vooral kansen en mogelijkheden moeten bieden aan de meer excentrisch gelegen wijken Bergse Plaat, Augustapolder, Langeweg en Nieuw Borgvliet.

Kosten

De kosten voor de nieuwe treinstations in West-Brabant zouden uitkomen op 30 miljoen euro en moet binnen de komende vijf jaar gerealiseerd kunnen worden stellen de partijen, maar dan moet het kabinet wel eerst akkoord gaan met de plannen.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




FOTOSERIES