Afbeelding
Foto: Pieter Hoff

Aan de Keukentafel met Pieter Hoff van Groasis

Door: Eduard van Elsacker / Kim Kustermans Algemeen

BERGEN OP ZOOM - Hij is innovatief, positief, ondernemend en praat vol passie over zijn slimme oplossingen voor wereldwijde problemen zoals het tekort aan water, voedseltekort en klimaatverandering. In het verleden was hij specialist in veredeling, teelt en export van lelies en tegenwoordig specialiseert hij zich in het uitvinden van producten die - onder andere - telers wereldwijd grote voordelen oplevert. Pieter Hoff (67) omschrijft zichzelf als creatief en toegankelijk. “Ik ben dol op mensen en vind het leuk ze te leren kennen. Heerlijk zelfs!”

Dan mist u nu wel het contact?

“Jazeker, ik mis de band en echte connectie. We kunnen natuurlijk alles doen met programma’s als Skype of Teams. En dat is super efficiënt. Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn distributeur in het Midden-Oosten ga, hebben we niet alleen dat zakelijke gesprek. We zitten ‘s avonds even te praten in de hotellobby, gaan in de ochtend samen ontbijten of wandelen. Het is meer dan zaken doen. Je bouwt een relatie op.”

Had u altijd al zo’n creatieve geest?

“Ik ben altijd wel bezig geweest met de vraag: ‘Hoe kan ik iets verbeteren’? In de veredeling stelden we ons de vraag hoe we lelies nog mooier konden maken. Andere kleuren, grotere bloemen, langere steel. Ook ben ik bezig geweest met het bedenken van machines voor de lelie-wereld. Dat was weer een creatief proces. En daarna ging ik aan de slag met ontwikkelingen van de intelligente emmers, de Growboxx® en Waterboxx®.”

Hoe kwam u eigenlijk op het idee van de Growboxx?

“Doordat ik met veel bloementelers in allerlei landen sprak, kwam telkens weer hetzelfde probleem naar boven: een tekort aan water. Er werd veel druppelbevloeiing gebruikt, maar daarvan verdampt ongeveer 80%. Ik ging erover nadenken en zo is het idee gaan groeien. Voor mij is wat ik nu doe meer een hobby dan werk. Als je van je werk houdt, tellen de uren niet. Dan ben je gewoon lekker bezig.”

Wat is een belangrijke eigenschap voor ondernemers volgens u?

“Als ondernemer zijnde moet je altijd flexibel zijn. Zeker nu met Covid wordt dat weer bewezen. Het veranderingsproces zag ik ook bij de bedrijven van mijn vader en opa. Een goede ondernemer moet meegaan met de veranderende tijd. Als je niet inspeelt op veranderingen en jouw bedrijf niet wijzigt, ben je misschien geen goede ondernemer. Daarom heb ik toentertijd ook de beslissing gemaakt om te stoppen met mijn vorige bedrijf.”

Mist u de lelie-wereld niet?

“Zakelijk gezien niet. De lelie is een heel mooi product en het was jarenlang een groeimarkt. Het ging van 100 hectare in 1965 naar 5.000 hectare in het jaar 2000. Qua productiewaarde ging het ook de tulp voorbij. De bollen gingen grotendeels naar het buitenland. De voornaamste afnemers waren de Verenigde Staten, Mexico, Colombia, Ecuador. Ook exporteerden we naar Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland en China. Binnen Europa was de lelie ook populair. Maar op den duur kwam er een plafond door schaalvergroting. De markt groeide niet meer en er was een continue prijsdruk. De marges werden kleiner. Wij zaten in de hele keten: we deden veredeling, teelt en export. Ook hadden we bloemenproductie in Ecuador. Ik begon te voelen dat de groei eruit was. Toen heb ik de keuze gemaakt om ermee te stoppen en het te verkopen. Dat is in 2003 afgerond.”

Hoe verliep 2020 voor Groasis?

“Het was een moeilijk jaar, maar ik denk dat we in 2021 wel weer goed aan de slag kunnen. Wij hebben in 2020 sterk ingezet op ontwikkeling. We hebben een nieuwe intelligente emmer ontwikkeld waarin je vuil water kunt doen, hij heet de Waterfilter Boxx®. Die emmer maakt vuil water weer schoon. Dat is een enorme doorbraak!” We zouden vorig jaar alle proeven doen op de Galapagos Eilanden, die onderdeel zijn van Ecuador. We werken daar samen met de Charles Darwin Foundation. Ze hebben daar geen zoet water. Dat moet worden aangevoerd met schepen uit Ecuador, 2000 kilometer over de oceaan. Op de Galapagos Eilanden wordt al sinds 2012 onze technologie gebruikt. Het proces om het zoete water bij de planten te krijgen is heel zwaar. Nu kan gewoon zeewater worden gebruikt, dat eerst in de Waterfilter Boxx® gaat en daarna naar de planten.”

Hoe ziet het er in 2030 uit voor Groasis? Gaat u door met waar u in gelooft?

“Je hebt twee zaken waar je als ondernemer voor moet uitkijken. De grootste valkuil voor iemand die creatief is en dol op ontwikkeling, is blind worden voor de realiteit. Daarom ben ik altijd voorzichtig met het woord ‘geloof’. Je kunt je uitvinding dan zelf geweldig vinden, maar er bestaat ook een gevaar dat niemand het wil hebben. Daarom moet je ook realist zijn. Dat heb ik bij de bloemenveredeling ook geleerd. Door schade en schande heb ik ontdekt dat we puur zakelijk moeten kijken. Is dat wat ik maak ook echt nodig? Als je dat niet doet, ga je failliet. En dan kom ik op het tweede deel: je ziet dat er enorm veel ontbossing is. Het instrument van moeder aarde, om CO2 uit de atmosfeer te halen, dat kappen wij weg. De CO2 uitstoot wil men graag reduceren naar 0 in 2050. Ik denk dat we dat niet halen omdat we voor sommige uitstotende processen - denk aan vliegtuigen - nog niet de technische oplossingen hebben. Je ziet daarom een trend komen naar Nature-Based Solutions: oftewel de boom. De oplossing is volgens mij dat we bomen moeten worden geplant op onvruchtbare grond. En dat kan door gebruik te maken van de door Groasis ontwikkelde producten en technologie. Er komen straks wereldwijd bomen op plekken waar dat nu nog niet kan. Ik lig nooit wakker dat dit niet gaat gebeuren. Je ziet het bij de ontwikkeling van het vaccin. Dat ging razendsnel. Als het echt mis gaat met het klimaat, is er binnen no-time een oplossing. De wereld wordt gewoon weer groen.”

Met wie wil u aan de keukentafel zitten?

“Ik vind Ali B enorm inspirerend. Hij is begeesterend, creatief, schudt fantastische Nederlandse teksten uit zijn mouw, heeft geen probleem om zijn emoties te tonen, vernieuwt zich steeds, heeft een succesvolle onderneming, is een keiharde werker, een groot voorbeeld voor iedere Nederlander dat je ongeacht je kleur of afkomst succesvol kan zijn als je maar hard werkt: dan komen de kansen vanzelf!” 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief