Bram Beening.
Bram Beening. (Foto: Gertrude Snoei)

Aan de keukentafel bij Bram Beening: ‘We zijn weer toe aan persoonlijk contact’

HOOGERHEIDE - Zijn ouders begonnen in 1993 met een klein kledingwinkeltje op het Lucasplein in Hoogerheide. Bram was toen een jaar of vijf. Van kinds af een groeide hij op tussen de kledingrekken en hielp al snel met allerlei klusjes. Momenteel is hij alweer tien jaar vennoot en mede-eigenaar van Henri’s Ladies & Gents.

Was het een logische stap dat jij ook in de zaak kwam?


“In eerste instantie niet. Na het vwo ging ik naar Nijmegen om rechten en bedrijfswetenschappen te studeren. Dat was heel pittig. Het ging op zich goed, maar ik vond het echt niet leuk. Daarom ben ik na een jaar gestopt. Ik wilde toch iets gaan doen richting de modekant. Eerst vond ik dat zonde, omdat ik wilde kijken wat ik nog meer in mijn mars had. Ik heb gekozen voor de TMO, een hogeschool voor mode. Tijdens de periode van de bankencrisis stapte ik in de zaak. Dat was niet de meest makkelijke tijd. Ik ben toen ook mee gaan helpen, zodat we met elkaar de winkel door de crisis heen zouden loodsen. We verhuisden in die periode ook naar een nieuw pand, waar we nu nog steeds zitten.”

Waarin verschil jij het meeste met je ouders als ondernemer?

“Ik was en ben vooral bezig met cijfers. Ook tijdens die crisisperiode. Ik maakte analyses om te kijken waar ik verbeteringen aan kon brengen en waar we beter en strakker konden inkopen. Mijn ouders hadden jarenlange ervaring en die wisten en weten precies wat er in de winkel gebeurt. Zij konden op basis van het onderbuikgevoel beslissingen nemen, en ik had dat niet. Wij vullen elkaar heel goed aan.”

Welke lastige keuzes heb je moeten maken tijdens de coronacrisis?

“We hebben een aantal merken die we wat minder goed verkochten laten vallen. De merken die we wel goed verkopen en waar we goed mee samenwerken, bleven in de winkel. Zo bleef het aanbod wel gevuld. We hebben besloten om niet puur alleen maar af te kalven. Als je de helft inkoopt, kun je ook maar de helft omzet maken. We weten ook niet wanneer het omslagpunt is. Als het zo meteen ineens voorbij is en de wereld gaat open weet ik zeker dat er een enorme boost gaat komen! We hebben ook tegen ons personeel gezegd: je hoeft niet bang te zijn voor je baan. Zeker straks hebben we dit goede team weer keihard nodig. Het personeel dat we hebben is goud waard. Ik denk ook het goed is om te blijven investeren en vooruit te denken. We hebben vorig jaar geïnvesteerd in een goede webshop en in zonnepanelen op het dak en zijn helemaal klaar voor de periode na corona.”

Waar lig jij wakker van?

“Voor de coronacrisis kon ik me soms best druk maken om kleinere dingen. Als het tegen zat qua omzet of iets niet lekker liep. Dat trok ik me wel aan. Juist door de coronacrisis ben ik daar weerbaarder en creatiever in geworden. Ik heb veel geleerd en ook een aantal cursussen gevolgd bij de Rabobank, samen met andere ondernemers. Daar was een seminar waar in werd gegaan op zaken waar je wel en geen invloed op hebt. Als je er geen invloed op hebt, schiet het niet op als je je er druk om maakt. Dat heeft me echt wel aan het denken gezet. Vanaf dat moment was de vraag: wat kunnen we zelf aanpassen en hoe kunnen we proberen toch het verschil te maken? Het is een vervelende periode, en natuurlijk baal ik wel eens, maar ik geloof ook wel dat we de coronacrisis doorkomen. We hebben er veel van geleerd en het heeft ook geen zin om er negatief in te zitten.”

Wat is jouw grote droom?

“Mijn persoonlijke droom is om dit jaar te gaan trouwen met mijn verloofde Anne. Zakelijk gezien heb ik ooit wel gedroomd van een hele grote winkel. Maar ik ben bang dat het dan niet meer op dezelfde manier kan, zoals we het nu doen. Wij zijn kleinschalig, flexibel en wendbaar. Ik hou heel erg van het persoonlijke contact en wil voeling houden met wat er gebeurt. Als het enorm uitbreidt, word je wellicht van een ondernemer een manager. Op korte termijn ga ik dit dus niet doen, het is er nu de tijd niet naar. Maar wie weet, over een jaar of tien.”

Hoe gaat het retaillandschap er de komende tijd uit zien denk je?

“Door de coronacrisis is de mindset van mensen veranderd. Er wordt veel meer online gekocht en daarin investeren we dan ook volop. Digitaliseren is een noodzaak geworden, maar ik geloof dat fysieke winkels zeker blijven. Online blijft een belangrijke etalage, maar we zijn nu en straks weer toe aan persoonlijk contact en aandacht. De kleding die online wordt aangeboden, is vrijwel overal hetzelfde. De prijs is nog bijna het enige wat onderscheidend is als je alleen via internet gaat aanbieden. En als je als ondernemer naar beneden blijft gaan met die prijs, hou je geen euro meer over.”

Welke ondernemers inspireren jou?

“Mijn ouders. Ze hebben zich drie keer een slag in de rondte moeten werken om dit op te bouwen. Ze zijn met niets begonnen. Ik heb daar veel van geleerd en ben ook van plan dit voort te zetten. Ze hebben een band opgebouwd en kunnen bogen op een vaste klantenkring. Ik merk dat ook aan de gunfactor. Er waren mensen die langere tijd niets gekocht hadden en nu tijdens de crisis opeens weer iets kwamen bestellen. Daarnaast zijn de berichten en cadeautjes die we krijgen heel hartverwarmend.”

Denk je dat jouw kinderen ook ooit in de zaak komen?

“Dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar Julia vind het super leuk om te helpen. Ze lijkt wel een beetje op mij toen ik jong was. Dat is wel grappig om terug te zien. Natuurlijk moeten we gaan zien hoe het loopt. Ze mag van mij gaan doen wat ze leuk vindt. Mijn ouders hebben mij ook nooit gepusht.”



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief