Afbeelding

Aan de keukentafel met Gert-Jan Lindhout: ‘Mijn mobiel gaat nooit mee de slaapkamer in’

Door: Gertrude Snoei Algemeen

BERGEN OP ZOOM - Het feestjaar van Lindhout schilder-vastgoedonderhoud startte op 25 juni 2021. Het familiebedrijf bestaat al 125 jaar én ontving onlangs het Predicaat bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier. Directeur Gert-Jan Lindhout is momenteel ook bezig om een boek te schrijven over de geschiedenis. Hij en zijn vrouw Conny wonen samen nog op dezelfde locatie waar de zaak jaren geleden gevestigd was.

Lindhout bestaat al 125 jaar. Dan heb je wel een naam hoog te houden. Legt dat ook een bepaalde druk op?
“Jazeker. Er is telkens weer een nieuwe generatie die het verder uitbouwt op zijn manier. Ze zeggen wel eens: ‘De eerste bouwt het op, de tweede bouwt het verder uit en bij de derde gaat het mis. (Lachend) Dus ik ben blij dat ik de vierde generatie ben en mijn zoon de vijfde. Maar nog wel even serieus: de derde generatie, mijn vader en zijn broer hebben het bedrijf groot gemaakt.”

Hebben jullie van het begin af aan ook dit regenboog-logo gehad?
“Niet vanaf het begin, maar inmiddels al wel zeker 70 jaar. We zijn er blij mee en gaan dit mooie logo ook zeker niet loslaten. Dan is er vast binnen no-time een ander bedrijf die het inpikt. Die regenboog met de mooie kleuren past ook echt bij een schildersbedrijf vind ik. Heel herkenbaar ook.”

Wat heb je op zakelijk gebied van je vader geleerd?
“Mijn vader overleed helaas in 1983, toen ik 21 was en nog op school zat. Zakelijk heb ik hem dus nooit meegemaakt en dat vind ik wel jammer. Graag zou ik hem nog eens willen vragen hoe hij over bepaalde zaken denkt. Daarom is het des te fijn dat mijn zoon nu in de zaak zit. Wij kunnen veel dingen samen doen en dat is heel erg leuk. Momenteel is Jos projectleider. Hij rouleert door het bedrijf in verschillende functies om zo alle facetten te doorlopen.”

Als je nu terugblikt naar de tijd dat jij in het bedrijf werkte; zijn er ook zaken die je anders had willen doen?
“Nee, ik ben blij hoe we ontwikkeld zijn als bedrijf met een innovatief concept. We hebben een ambachtelijk schildersbedrijf uitgebouwd tot een vastgoed onderhoudsbedrijf. Wij doen veel resultaatgerichte projecten en dat vergt veel kennis en kunde. Met veel klanten hebben we langdurige contracten tot zelfs 20 jaar, dus de focus ligt op een langdurige relatie. Dat is een mooie ontwikkeling en daar is mijn zoon ook heel ver in. Hij bouwt dat weer verder uit en dat past goed in het geheel. Het zorgt natuurlijk ook voor de continuïteit van het bedrijf.”

Focus je bij personeel ook op een langetermijnrelatie?
“Absoluut. Lange dienstverbanden komen bij ons veel voor. Onlangs was er iemand al 50 jaar in dienst, dus dat zegt wel wat. Ook zitten er nog meer die al jaren bij ons werken. We proberen ons personeel enthousiast te houden door een mooie mix te vinden in het werk en het sociale. Die twee moeten in balans zijn, vind ik. Daarnaast mogen ze zelf zaken inbrengen en bieden we intern ook veel cursussen en opleidingen aan.”

Hoe zou jij jezelf omschrijven als directeur?
“Ik probeer te zijn zoals ik ben. Afspraak is bij mij ook afspraak. Dat werkt zowel naar de klant als intern naar onze mensen. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn. Ook een vaste lijn volgen vind ik belangrijk en geen onderscheid maken. Ik ben consequent in mijn beleid. De sociale binding blijven behouden is ook iets waar ik op blijf focussen. Onze mensen zitten natuurlijk overal op locatie bezig en dan komt het er niet altijd van. Regelmatig doe ik dan een ronde om ze te bezoeken en te vragen hoe het met ze gaat. We doen het werk met z’n allen en maken het ook samen gezellig.”

Ben je altijd bereikbaar?
“Ja, dat gaat natuurlijk 24 uur per dag door. Ook tijdens vakanties ben ik bereikbaar. Er zijn echter wel grenzen. Mijn vrouw en ik hebben vanaf het begin al wel afgesproken: mijn mobiel gaat nooit mee de slaapkamer in. Ik heb nog wel een vaste telefoon, dus als er écht brand is, kunnen ze me op dat nummer bereiken.”

Heb je ook moeilijke periodes meegemaakt in het bedrijf?
“Eigenlijk is het altijd wel netjes doorgelopen, ook in de crisisjaren. Natuurlijk is het wel eens spannend geweest, maar we hebben ons altijd zo breed mogelijk ingezet. Als je jouw bedrijf breed profileert in de markt in lastige jaren, dan heb je ook allerlei soorten werk. Vroeger was het alleen schilderen, maar er kwam steeds meer bij. Op den duur deden we dus de hele buitenschil van vastgoed. Momenteel ligt de focus op die langdurige contracten en dit geeft continuïteit.”

Wat voor uitdagingen zie je in de toekomst voor jullie branche?
“Het aantal leerlingen die een opleiding in het schildersvak volgt, wordt steeds kleiner. Dat is echt een probleem op dit moment en een uitdaging voor de komende jaren. Eigenlijk in alle bouw- en bouwgerelateerde beroepen die met de hand gedaan worden, is dat het geval. Jammer is ook dat wij hier in Bergen op Zoom geen LTS meer hebben. Dan werd je echt nog opgeleid in een bepaald vak.”

Wat doen jullie om meer vakmannen aan te trekken?
“Als branche stoppen we daar de nodige effort in om het populair te houden. Terwijl het natuurlijk een prachtig vak is. Je maakt iets mooi en als je weggaat, laat je een prachtig product achter. Dan is het een feestje! Daar krijg je voldoening van. Dat blijven we communiceren.”

Wie inspireert jou het meest?
“Mijn vrouw is mijn grootste inspirator. Daarnaast haal ik mijn inspiratiemomenten regelmatig uit de dingen om me heen en de media. Ik sta open voor nieuwe ideeën en zaken die langskomen. Mijn voelsprieten staan altijd aan. Het hele leven is leren. Je moet constant alert blijven.”

Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
“Ik heb niet een bepaalde persoon in gedachten en word geïnspireerd door iedereen. Ik vind het leuk om het gesprek aan te gaan met mensen die ik tegenkom en van hen te leren.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief