Afbeelding

Nieuw scherm voorbeeld voor andere projecten in Nederland

Algemeen

BERGEN OP ZOOM - De manier waarop toegewerkt is naar een nieuw scherm op de Halsterseweg is een voorbeeld waarvan anderen in Nederland kunnen leren. Dat traject was zo bijzonder dat het Mondriaan Fonds een forse financiële bijdrage leverde aan de totstandkoming van het kunstwerk. Maar het moet nog wel geplaatst worden. Eind augustus, kondigde Kidor onlangs aan. Wat later dan bedoeld want in februari was het plan nog om in april klaar te zijn, later werd dat juli. Maar nu gaat het er echt komen. De vervanging van het veelbesproken scherm op de Halsterseweg was voor Kidor een heel ander project dan de voorgaande. "Normaal wordt een werk gemaakt en weggezet door een kunstenaar", verklaart voorzitter Aerlant Cloïn van Kidor. "Wij hadden niets met verkeerssituaties zoals langsrijdende fietsers en bijvoorbeeld geluid." Het scherm werd zo een coproductie van Kidor en gemeente Bergen op Zoom. Kidor voor de kunstkant en de gemeente voor de civieltechnische inbreng. Daarom trok Kidor in het begin de kar en gaf later het stokje voor de uitvoering door aan de gemeente. Inspraak Het hele proces om tot de realisatie te komen was intensief. De opdracht die Kidor kreeg was met de wijkbewoners samen te komen tot een keuze. Dat gebeurde stap voor stap. Want om het beestje maar bij de naam te noemen: het botst soms tussen hetgeen de bevolking weet te waarderen en wat de kunstdeskundigen aan de andere kant vinden. Dat moest anders. "Kidor moest een schakel vormen tussen deze twee werelden. Wij hebben al verstand van kunst in de openbare ruimte, maar we kennen ook de achtergronden van de wijken." Dus kwamen de deskundigen eerst aan de beurt om richting te geven aan ideeën. En dan de mensen in de wijk. "We hebben steeds de openbaarheid gezocht." Het scherm was uiteindelijk de locatie. In het denkproces kwamen meer suggesties: foto’s in de wijk, schilderen van de vele garagedeuren, iets met het Meilustbos. De bewoners konden zich over de voorstellen buigen. In elke fase ging het zo: kunstenaars schiepen de kaders om de kwaliteit te bewaken en vervolgens kregen burgers inspraak en dus invloed op hun leefomgeving. Visitekaartje Het scherm moet een visitekaartje zijn van Bergen op Zoom naar Halsteren en andersom. De kunstenaars Gabriël Lester (kunstenaar) en Martine Vledder (architect) van bureau Polyester in Amsterdam die het uiteindelijke ontwerp maakten zijn niet de minsten. "Zij hebben projecten gedaan over de hele wereld en hebben daardoor geen beperkte blik op de wereld." Het scherm midden in een straat met een duidelijk herkenbaar historisch profiel moet dan ook bijzonder zijn. Iets waarnaar je omkijkt. Dat geldt natuurlijk niet voor al die bestuurders van voertuigen die langs razen maar wel voor al diegenen die vanuit Halsteren komen en vanuit het Bergse deel naar Halsteren gaan. Maar het zou Cloïn helemaal niet verbazen als er ook kunstliefhebbers speciaal zullen afreizen om het scherm te komen bekijken. "Kunstliefhebbers vinden dat helemaal geen rare uitspraak." Immers, "het kunstwerk is door zijn omvang, uitvoering en de hoge artistieke kwaliteit een bijzondere aanwinst voor het kunstbezit van Bergen op Zoom." BIJDRAGE AD WEIJDT



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief