Afbeelding
Foto: Google Maps

Gemeente moet zelf herstel aan Randweg betalen

Door: Remko Vermunt Algemeen

BERGEN OP ZOOM - De gemeente Bergen op Zoom heeft wederom te maken met een fikse tegenvaller. De gemeente blijkt zelf aansprakelijk te zijn voor de geleden schades aan de Randweg-West en de Randweg-Noord. Daardoor kan de gemeente de schades niet (compleet) verhalen op de aannemer. Er moet zelfs 590.000 euro betaald worden voor de toekomstige herstelwerkzaamheden.

Al langere tijd is er sprake van schade aan de asfaltverharding van de Randweg-West en de Randweg-Noord. Al een paar keer werden er door de aannemer reparaties uitgevoerd op eigen kosten. In november 2017 zijn op nieuwe en verschillende plaatsen wederom gebreken geconstateerd, waarna de aannemer zelfs in gebreke is gesteld. De gemeente heeft destijds zelf de reparaties uit laten voeren om de weg toch veilig en berijdbaar te houden. "Vergelijkbare schades zijn ook in de winterperiode december 2018 en januari 2019 geconstateerd", stelt wethouder Patrick van der Velden.

Onderzoeken

Om te achterhalen waar het precies fout is gegaan, heeft er in 2018 een onafhankelijk onderzoek plaatsgevonden naar zowel de bovenste laag asfalt, als naar de daaronder liggende nieuwe en bestaande lagen en fundatie. "De resultaten uit deze onderzoeken geven aan dat er zowel fouten bij het ontwerp als bij de uitvoering gemaakt zijn", stelt Van der Velden. Maar, toch komen aannemer en gemeente er niet uit wie waarvoor aansprakelijk is en daarom wordt nogmaals ingezoomd op de ontwerpcriteria en de hieruit voorkomende parameters. "Helaas hebben wij daarbij moeten constateren dat uit het nader onderzoek is gebleken dat de ondergrond in werkelijkheid een mindere draagkracht heeft dan, op basis van onderzoek, werd aangenomen bij het opstellen van het ontwerp." En aangezien de gemeente verantwoordelijk was voor dat vooronderzoek, ligt de aansprakelijkheid dus bij de gemeente.

Kosten

Om de weg volledig te herstellen is opnieuw gekeken naar de asfaltconstructie en op basis daarvan zijn ook de totale kosten in beeld gebracht. Voor de aannemer komen die kosten uit op 10.000 euro en voor de gemeente komen de kosten neer op 590.000 euro. "De reeds gerepareerde schades uit 2017, 2018 en 2019 en de benodigde advieskosten voor het wegverhardingsonderzoek komen ook ten laste van de gemeente. De reeds uitgegeven reparatie en advies kosten bedragen totaal 110.000 euro. Deze hebben we kunnen dekken binnen de reguliere begroting."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief