Bus 25 naar de Bergse Plaat blijft nog wél bestaan
Bus 25 naar de Bergse Plaat blijft nog wél bestaan

Openbaar vervoer vanaf 15 december op de schop

Door: Remko Vermunt Algemeen

BERGEN OP ZOOM - De gemeente Bergen op Zoom, De provincie Noord-Brabant en Arriva hebben vandaag de nieuwe plannen voor het openbaar vervoer in de gemeente bekendgemaakt. Dat er plannen waren om de dienstregeling op de schop te gooien, dat was al bekend. Maar na intensief overleg met verschillende partijen is een definitief plan tot stand gekomen dat per 15 december ingaat.

Eerder werd door deze partijen al aangegeven dat stadslijnen 22 (richting Gageldonk) en 23 (richting Meilust) zouden komen te vervallen. Reden: Bergen op Zoom heeft perfect fietsbare afstanden, de haltes liggen soms te ver weg en sommige ritten duren gewoon te lang. Stadsbus 25 blijft vooralsnog wél rijden. Streekbussen die naar andere gemeenten rijden gaan een deel van de lijnen overnemen. Zo neemt lijn 112 naar Roosendaal een deel van lijn 22 over en lijn 310 in de richting van Rotterdam neemt voor een deel de haltes in Halsteren over. Lijn 110 wordt een doorlopende lijn van Steenbergen naar Woensdrecht en komt daarbij langs alle middelbare scholen. Zo hoeven studenten straks niet meer over te stappen op het station.

Lepelstraat

Maar, de nieuwe dienstregeling zorgt er ook voor dat er straks geen enkele bus meer stopt in Lepelstraat. Daarom wordt daar vanaf 15 december gestart met de invoer van een deeltaxi. Voor ongeveer 1,25 euro kunnen inwoners van Lepelstraat straks een deeltaxi bestellen, waarbij men wordt afgezet op het Molenplein in Halsteren. Vanaf daar kan men overstappen op het 'normale' busnetwerk. Dorpsraad Lepelstraat laat bij monde van voorzitter Bert Vos weten dat men hier honderd procent achter staat. "We hebben de kans gekregen om mee te denken tijdens het proces. We snappen het economisch belang, ondanks dat we ons verantwoordelijk voelen voor de mobiliteit en leefbaarheid in het dorp. Maar, dit is een resultaat waar wij volledig achter staan en wat we uit kunnen leggen aan de mensen."

BravoFlex

Nieuw is straks ook de introductie van BravoFlex. Een flexibele vorm van busvervoer, waarbij mensen van maandag tot en met zaterdag op afroep tussen verschillende haltes kunnen rijden. "Dat kan kriskras door de stad", vertelt Cees Doeser namens Arriva. "Mensen moeten wel van tevoren reserveren." De eerste drie tot zes maanden wordt een introductietarief gerekend van 1,50 euro per rit. Daarna wordt een bedrag gevraagd van 3,50 euro. "Dit is een extra dienst die er eerst nog niet was. Je kan nu van elke halte in de stad naar een andere halte rijden." Het tarief van 1,50 euro blijft echter wel bestaan voor een 'normale' rit naar het station.

Deelfietsen

Naast de komst van BravoFlex en de deeltaxi in Lepelstraat is ook de komst van de deelfiets nieuw. Bij verschillende bushaltes worden in het voorjaar deelfietsen neergezet. Het plan is om bij tien haltes in totaal honderd fietsen te plaatsen. "Hierdoor kunnen reizigers ook het laatste stukje naar hun bestemming afleggen." Deze zogenaamde hubs worden aangelegd bij belangrijke punten in de gemeente. "Bijvoorbeeld bij het Molenplein in Halsteren." Mensen kunnen voor een OV-tarief een fiets huren, maar moeten die fiets uiteraard ook weer terugzetten wanneer ze weer in de bus stappen.

Toekomst

Wethouder Patrick van der Velden is blij met het plan wat nu op tafel ligt. "Het is mijn taak als wethouder om ervoor te zorgen dat de mensen niet in de kou komen te staan. Ik denk dat we hiermee een mooi vervangend systeem hebben." Toch is de wethouder ook kritisch en dan vooral naar de gebruikers van de buslijnen en de deeltaxi. "Als je wil dat deze vormen van openbaar vervoer ook in de toekomst behouden blijven, gebruik ze dan ook. De buslijnen die nu geschrapt worden, worden niet voor niets uit het buslijnennetwerk gehaald. Er stapte bijna nooit iemand in." De komende drie jaar gaat de gemeente, samen met Arriva en de provincie, de puntjes op de I zetten in Bergen op Zoom. "In 2022 loopt het huidige contract met Arriva af en dan komt er een nieuwe aanbesteding. Door nu alvast wat dingen aan te passen, hopen we een geleidelijke overgang te creëren. Anders wordt het in één keer een harde knip."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief