De Zanddijk tussen Kruiningen en Yerseke is een drukke weg.
De Zanddijk tussen Kruiningen en Yerseke is een drukke weg. Foto: Britta Janssen

Plan voor deels nieuwe weg scoort goed in onderzoek voor N673

Door: Britta Janssen Actueel

YERSEKE - Het scenario om vanaf de spoorkruising bij treinstation Kruiningen-Yerseke een nieuwe weg richting Yerseke aan te leggen komt goed naar voren in het onderzoek naar het verbeteren van de verkeersafwikkeling. Dit onderzoek presenteert de provincie Zeeland donderdag.

De provincie heeft het onderzoek uitgevoerd om een aanpak voor de drukke, gevaarlijke N673, de verbinding Zanddijk en Molendijk, te bepalen. Ze heeft vier alternatieven in beeld gebracht. De scenario's ‘bruin’ en ‘groen’ noemt ze de beste. ‘Bruin’ volgt het tracé van de Zanddijk vanaf de rotonde bij bedrijventerrein Nishoek tot over de spoorkruising. Vanaf dat punt volgt het tracé een nieuwe weg, die afbuigt naar de Olzendepolder. Ter hoogte van de Olzendedijk komt een rotonde.

Snelwegaansluiting

Bij tracé ‘groen’ komt er een nieuwe aansluiting op de snelweg A58, dichter bij de kern van Kruiningen, ter hoogte van het huidige viaduct bij de Goversweg. De bestaande snelwegaansluiting 33 (Zanddijk) komt daarmee te vervallen. Gevaarlijke stoffen worden in deze variant vervoerd via de N289 (de Oude Rijksweg) langs Kruiningen.

Beide plannen scoren volgens de provincie goed op bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarbij biedt ‘groen’ kansen voor de ontwikkeling van Nishoek, maar is wel aanzienlijk duurder dan ‘bruin’.

Draagvlak

Het meeste maatschappelijke draagvlak is er voor tracé ‘rood’, aldus Zeeland. Ze liet bewoners, bedrijfsleven, dorpsraden, Fietsersbond en de politie meedenken in een klankbordgroep. Die heeft een voorkeur voor ‘rood’. In dit plan komt er een nieuwe aansluiting op de A58 ter hoogte van de Sluisweg, aan de noordoost kant van Kruiningen. De bestaande snelwegaansluiting 32 (Luchtenburg) komt dan te vervallen, evenals de Walcherse kant van aansluiting 33.

Kosten

Het rode alternatief is met een geschatte 73,7 miljoen euro aan aanlegkosten het duurste. De provincie verwacht dat ‘bruin’ het goedkoopste is (40,5 miljoen euro) en daarna ‘roze-zwart’ (48,5 miljoen) en ‘groen’ (67,5 miljoen). Tracé ‘roze-zwart’ volgt de huidige Zanddijk vanaf de rotonde bij Nishoek tot aan de Olzendedijk. Daar komt er een nieuwe verbinding tussen de Zanddijk en Olzendepolder. ‘Bij dit alternatief blijft de Molendijk een relatief drukke weg’, plaatst de provincie als kanttekening.

Spoorviaduct

In alle vier de alternatieven komt er een viaduct onder het spoor door. De provincie denkt dat ‘bruin’ en ‘roze-zwart’ in respectievelijk zo’n vijf en zes jaar gerealiseerd kunnen worden en ‘rood’ en ‘groen’ in ongeveer acht jaar.

Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van Zeeland buigt zich over een definitieve keuze. Dit voorstel gaat nog dit jaar naar Provinciale Staten voor goedkeuring. Voordat de aanleg kan beginnen moeten er onder meer nog procedures doorlopen worden voor de vergunningen en grondverwerving. Ook de financiering moet nog geregeld worden. Niet alleen de provincie betaalt mee, afhankelijk van het gekozen scenario ook Rijkswaterstaat, waterschap Scheldestromen, ProRail en de gemeente Reimerswaal.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief