Robin Lock in 2016 in het tropisch bos. FOTO BENNIE KRAJENBRINK
Robin Lock in 2016 in het tropisch bos. FOTO BENNIE KRAJENBRINK

'Als het niet gaat, moet je zaken durven aanpassen'

Door: Eugene de Kok Algemeen

GOES - Hij woont en werkt alweer een half jaar in Engeland, maar kijkt nog altijd met een schuin oog naar de ontwikkelingen rondom het tropisch bos in Omnium. Het steekt Robin Lock af en toe hoe er wordt gesproken over zijn geesteskind. “Als je het niet in de markt wilt zetten, wordt het nooit iets.”

Na negen jaar in Goes te hebben gewoond en zich onder meer met de aanleg van het tropisch bos te hebben bemoeid, is Robin Lock teruggekeerd naar Cornwall, aan de zuidwestkust van Engeland. Daar werkt hij bij het Eden Project, het grootste overdekte regenwoud ter wereld dat elk jaar door bijna één miljoen mensen wordt bezocht.

Botanisch

Lock is er ‘Head of Horticulture’, de baas van het groen. “Hier heb je de bezoekers, maar gaat het niet zo goed met het groen. Dat is hier de grootste uitdaging. Ik ben gevraagd daar iets aan te doen”, vertelt Lock tijdens een vakantie in Zeeland. In Goes is het net andersom. “Botanisch gezien staat het er in Goes fantastisch bij. Het tropisch bos is een aspirant-botanische tuin. Dat is bijzonder, want er zijn maar 26 botanische tuinen in Nederland en in Zeeland nog geen één. Dat zie je echter nooit ergens staan.”

Keuzes

Lock vindt het jammer dat vrijwel alles wat de laatste jaren over het tropisch bos is gezegd negatief is. “Het gaat alleen maar over geld. Iedereen probeert elkaar de schuld te geven en het tropisch bos is de oorzaak van alle problemen. Het is onterecht, maar ook zo ontzettend jammer. Het straalt af op het bos, op Omnium en op de gemeente.”

Deals

Volgens Lock moeten er keuzes worden gemaakt. “Iemand moet zeggen: ‘We gaan er iets van maken of we gaan er niets van maken. En als je er dan iets van wilt maken, moet je het in de markt gaan zetten. Het Eden Project heeft meer dan honderd verschillende soorten deals voor bezoekers. Het tropisch bos in Goes heeft er geen een. Geef het bos een andere naam, neem Omnium dan meteen mee trouwens, en zet het goed in de markt. Maak deals met bijvoorbeeld de NS, Albert Heijn en De Kampioen, durf te investeren, maak het bekend onder mensen van Rotterdam tot Antwerpen en probeer grote groepen naar binnen te halen.”

Commercieel

Lock denkt nog altijd dat de attractie, mits goed aangekleed, tussen de 40.000 en 80.000 mensen moet kunnen trekken. “Tot nu toe lukt dat niet”, zegt de landschapsarchitect. “Als het niet gaat, moet je zaken durven aanpassen. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Al vijf jaar zeggen mensen in Goes dat het bos niet werkt, maar denk eens commercieel en doe er iets aan!”

Uitdagingen

Lock denkt dat het tropisch bos perfect past in de ambities van Goes om in 2040 duurzaam te zijn. “Dit raakt alle aspecten van duurzaamheid. Het bos verwarmt het zwembad bijvoorbeeld. Doe iets met dat verhaal. Het bos biedt ook een mogelijkheid om inwoners milieubewuster te maken. Het is een ideale plek om alle uitdagingen op het gebied van klimaat toe te lichten. Haal schoolklassen naar binnen tegen een aantrekkelijk tarief en vertel ze over het belang van de plantenwereld. Ouderen vinden het vaak al mooi. Je zou hen ook naar binnen moeten halen en de fantastische verhalen achter zo’n bos moeten vertellen. Zij zeggen het weer tegen anderen en komen terug met hun kinderen en kleinkinderen. In Cornwall heb je dagen waarop het gratis is voor mensen uit de omgeving. Doe dat in Goes ook.”

Ondanks alle kritieken is Lock trots op het project. “Met een paar geweldige mensen hebben we een fantastisch bos neergezet.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief