Afbeelding

Goes’ college wil meebetalen aan een veiligere N664

Door: Britta Janssen Algemeen

GOES - Voor de herinrichting van de Nieuwe Rijksweg (N664), tussen ‘s-Heer Arendskerke en Goes, stelt het Goese college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad voor om 300.000 euro bij te dragen. Het plan is om de maximumsnelheid op deze weg deels te verlagen van 80 naar 60 kilometer per uur en bij ‘s-Heer Hendrikskinderen en Wissekerke naar 50 kilometer per uur.

Over de aanpak van de N664 wordt al bijna tien jaar gesproken met allerlei partijen, zoals de dorpsraden van ‘s-Heer Hendrikskinderen en ’s-Heer Arendskerke. Door onder meer de verbreding van de Sloeweg gebruikt minder verkeer de N664 als doorgaande route, staat in het raadsvoorstel van de gemeente Goes over de Nieuwe Rijksweg. ‘In totaal is de verkeersdrukte veertig tot vijftig procent afgenomen’, is in het voorstel te lezen. ‘Dit verkeer rijdt nu via de snelweg A58.’

Rotonde

Om doorgaand verkeer op de N664 verder te ontmoedigen en de weg veiliger te maken, wordt het wegvak tussen de Deltaweg (N256) en Nieuwedijk (N668) aangepakt. Als beheerder van N-wegen is dit een project voor de provincie Zeeland. Zij trekt hiervoor 2,4 miljoen euro uit. Wanneer de maximumsnelheid bij ‘s-Heer Hendrikskinderen en Wissekerke vijftig kilometer per uur wordt, komen die twee weggedeelten binnen de bebouwde kom te liggen en wordt de gemeente Goes wegbeheerder. 

Het college stelt de raad voor 300.000 euro bij te dragen aan de herinrichting. “Dat bedrag is gebaseerd op de kosten voor het verfraaien van de omgeving van de toekomstige rotonde met vrijliggend fietspad die de verkeerslichten bij ’s-Heer Hendrikskinderen vervangt”, licht de Goese wethouder Cees Pille donderdag toe.

Velluweweg

Wanneer de gemeenteraad besluit over het voorstel, is nog niet bekend. Nog deze eerste helft van 2021 presenteert de provincie een definitief plan aan bewoners en andere belanghebbenden. Onderdelen van het plan zijn naast de aanleg van een rotonde onder meer een vereenvoudiging van de verkeerslichtenkruising met de Deltaweg. Het opheffen van de tweede set verkeerslichten in de westtak van de kruising maakt het complexe en zeer drukke kruispunt veiliger, staat in het raadsvoorstel. ‘Voor bedrijven wordt een bereikbaarheidsalternatief uitgewerkt.’ Op het westelijke wegvak gaat de maximumsnelheid dan naar 60 kilometer per uur. 

Ook wordt het kruispunt van de N664 met de Velluweweg aangepast. Hier komen twee snelheidsremmers te liggen. Op het wegvak westelijk hiervan wordt de maximumsnelheid 60 kilometer per uur. 

De verkeersregelinstallatie op het kruispunt met de Nieuwedijk (N668) gaat naar ‘wachtstand rood’. ‘Het is nu “wachtstand groen” op de hoofdrichting. “Wachtstand rood” dempt de toenaderingssnelheid van het verkeer enigszins.’



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief