Roman Meulman is commercieel medewerker.
Roman Meulman is commercieel medewerker.

‘Alles voor een persoonlijke benadering’

Door: Britta Janssen Algemeen

VLISSINGEN – Een stukje zekerheid geeft mensen een geruststellend gevoel. En gelukkig is bijna alles wat je kunt bedenken te verzekeren. Dat kun je zelf gaan proberen te regelen, maar waar moet je beginnen? Dat kunnen ze bij Sas. Assurantiën maar al te goed en dus weet Roman Meulman als commercieel medewerker precies waar hij over praat.

Offertes opmaken en verzekeringen verkopen. Het is in een notendop het werk dat de 21-jarige Roman, nadat hij stage kwam lopen bij Sas, nu alweer twee jaar fulltime doet. “Dat beviel van mijn, en gelukkig ook van de kant van Sas(kia) van de Wege (directeur Sas. Assurantiën), heel goed. Zo goed, dat ik meteen mocht blijven.”
Maar zo snel als dat het klinkt, gaat het proces van verzekeren natuurlijk niet. “Het begint met een gesprek, inventariseren wat de mogelijkheden zijn. Wat wil iemand verzekeren? En wat zijn op dat gebied de beste aanbieders?” Dat kan zowel particulier als zakelijk zijn, maar ze zijn bij Sas volledig onafhankelijk. “Het grootste voordeel is dat we precies weten waar we over praten. En er is persoonlijke begeleiding, we maken echt tijd voor mensen.”

Persoonlijk contact

En dat alles gebeurt, al 25 jaar lang, met een ervaren team onder leiding van Saskia van de Wege. Juist die persoonlijke aanpak is de sleutel tot succes. “In verzekeringsland is persoonlijk contact een must. Je moet echt een soort vriendschap opbouwen, voordat je iemand goed kunt helpen”, legt Roman uit. Dat maakt het leuk om te doen, vertelt hij. “Elke dag is anders. Soms willen mensen iets verzekeren dat lastig is, bijvoorbeeld iemand in de bouwsector, dan ligt daar de uitdaging.” Roman houdt zich nu vooral bezig met arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Dat Roman in dit wereldje terecht is gekomen, is geen toeval. “Mijn vader zit ook in de verzekeringen. Ik wilde iets in de commerciële hoek doen, maar ook graag contact hebben met klanten. Dat komt hier samen.” In het hele bedrijf ligt de focus op een persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld ook bij de vernieuwde website, waar klanten gemakkelijker informatie kunnen opvragen en zelfs verzekeringen kunnen afsluiten.

Extra stapje

Roman studeerde op het Scalda in Middelburg voor commercieel medewerker, daarna kon de jonge professional direct aan de slag. Maar niet alles aan zijn baan is leuk. “Niet alle gesprekken zijn even prettig. Als iemand bijvoorbeeld vanwege zijn of haar medische situatie niet verzekerd kan worden.”

Toch heeft hij zijn plekje gevonden. “Ik ben vrij rustig, raak niet zo snel gestrest. Je probeert een extra stapje te zetten voor de klant, om er toch nog net een beetje betere voorwaarden uit te slepen.” Inmiddels heeft hij vaste contactpersonen bij alle grote verzekeraars. “Dat leer je door de jaren heen, welke maatschappij het beste past bij de situatie.” Zelf is hij ook behoorlijk flexibel. “Het komt voor dat je ‘s avonds gesprekken moet voeren.” Alles om de klant tevreden te houden. “Dat geeft de voldoening. Als je iets aan kunt bieden, waar ze blij mee zijn, daar doe je het uiteindelijk voor.”

Tot slot heeft Roman, behalve het 25-jarig jubileum van Sas vieren, nog één grote ambitie. “Binnen het bedrijf wil ik groeien door middel van interne opleidingen. Daarnaast zou ik graag een afdeling voor hypotheken op willen zetten binnen Sas.”

PASPOORT

Naam:
Roman Meulman, 21 jaar


Woonplaats:
Goes


Burgerlijke staat:
Vriendin, niet samenwonend


Opleiding:
Commercieel medewerker Scalda


Hobby’s:
Golf, voetbal en boeken lezen

BIJDRAGE DANIËL WISSEL



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief