Afbeelding
Foto: Arend van der Wel

Goes Gezien: uitsluitend inclusief?

Door: Arend van der Wel Algemeen

Hoera, zaterdag is het Open Monumentendag! De website van de gemeente Goes vertelt dat deze dag weer ‘fysiek’ wordt gevierd, maar vanwege corona wel ‘uitgekleed’. Tja. Dus deze keer geen krantje of brochure, geen officiële opening, geen Goese uitwerking van het thema en een bescheiden aantal opengestelde monumenten. Jammer natuurlijk, maar aan de andere kant: er is nog steeds oneindig veel te ontdekken, en dat op één zaterdagje!

Het landelijke thema is deze keer ‘Mijn monument is jouw monument’; daarmee wordt gedoeld op inclusie. Huh!? Inclusie betekent insluiting en het tegenovergesteld is exclusie: uitsluiting. Ik had even nodig om het mijn zevenjarige kleindochter uit te leggen. Resultaat was dat ze zaterdag graag met opa naar de moskee wil; jawel, ze denkt graag na. Ze had van Mustafa op school gehoord dat je daar je schoenen uit moet doen; dat is spannend en dat andere mensen sommige dingen anders doen, moet je gewoon accepteren. Maar helaas, de moskee doet dit jaar niet mee. Dan maar naar een kerk en dan liefst de kleinste van Goes, vond mijn kleindochter. En voor de foto doen alsof je ‘m kan vasthouden, zó klein. We fietsen er geregeld langs: de kerk van de Doopsgezinde Gemeente aan de Westwal. 

Het kerkje uit 1930 is van de Goese architect Arend Rothuizen, een paar jaar nadat hij de nabijgelegen Westerkerk had ontworpen, zijn allereerste opdracht. Kijk je niet naar afmetingen, maar naar stijl en karakter, dan zijn deze kerkgebouwen zichtbaar familie van elkaar. De doopsgezinde kerk – overigens ook gebruikt door de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten, waarmee nauw wordt samengewerkt – is zaterdag van 10 tot 4 uur geopend. We kunnen dan eindelijk binnen kijken. Er is een beeldschermpresentatie over de geschiedenis van de doopsgezinden. Ze waren ook kinderen van de Reformatie, maar weken af van de gereformeerde leer door niet de kinderdoop, maar de volwassendoop – dus op basis van persoonlijke geloofsovertuiging – te propageren. Vanwege die afwijkende leer werden doopsgezinden in de 16e eeuw vervolgd en konden ze op de brandstapel terechtkomen. 

In het kerkje ligt zaterdag een kopie van het boek Martelaersspiegel uit 1660, dat onder meer het verhaal vertelt van Joost Joosten, 21 jaar oud uit Goes, vanwege zijn geloofsovertuiging werd gemarteld en verbrand. Geen inclusie dus, maar extreme exclusie. Of ik dit allemaal aan m’n kleindochter ga vertellen? Voorlopig begin ik maar ‘s met me in stilte plaatsvervangend te schamen. Daarna is ze misschien oud genoeg.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief