Lianne Priester (rechts) met collega Karin Riemens.
Lianne Priester (rechts) met collega Karin Riemens. Foto: Erica van Strien

Verkopen, een mix van passie en eerlijkheid

Door: Erica van Strien Algemeen

Middenin de lockdown een werkvloer interview met een verkoopmedewerker afnemen lijkt bepaald een uitdaging. Behalve voor Lianne Priester (57), werkzaam bij de Domburgse vestiging van Bomont. Al 6 jaar lang is ze een van de vaste gezichten in dit grote filiaal. “Ik ben echt nog nooit met tegenzin naar mijn werk gegaan en geniet - zelfs in deze tijd - van de enorme variatie in mijn werkzaamheden.”

Lianne weet waarover ze praat. “Ik houd van verkopen en ben ook gevoelig voor een fijne werksfeer en voldoende variatie. Dit is een groot filiaal met dames-, heren- en kindermode en een ‘living’-afdeling. Met vier fulltimers, een assistent filiaalleider en nog een aantal parttime collega’s vormen we een hecht team.”

Terugkerende klanten

Lianne gaf haar receptionistewerk op in ruil voor een paar avontuurlijke en vormende jaren op Sint Maarten en Aruba. Weer terug in Nederland werd ze moeder van een intussen volwassen zoon en dochter en werkte ze de eerste tien jaar niet buiten de deur. Daarna rolde ze het verkoop-vak in. Ze probeerde verschillende dingen uit en kwam er zo achter waar ze het best tot haar recht komt. “In Domburg hebben we echt een heel eigen publiek. Ik woon in Middelburg, maar tref hier klanten die speciaal naar Domburg komen. De mensen zijn open, toeristen komen zeer geregeld terug en je bouwt een band op.”

Inzicht en netwerken

De Zeeuwse Bomont keten breidt het aandachtsgebied ook uit naar Noord-Brabant. “Best gedurfd in deze tijd, maar we hebben een hele goede webshop en ondanks de lockdown is er echt genoeg werk voor het hele team. Vorig jaar waren de fysieke winkels 3 maanden lang gesloten, maar achter de schermen werd er op alle fronten hard gewerkt aan de bestellingen via de webshop. Daarnaast hebben we met een aantal collega’s ook voor de webshop kunnen bijspringen op het hoofdkantoor. Dan zie je goed hoe die stromen allemaal lopen, dat inzicht helpt in de winkel enorm mee en je leert collega’s die je voorheen alleen telefonisch sprak ook persoonlijk kennen.”

Nieuwe collega’s welkom

Op hoofdlijnen krijgen de filialen wat richtlijnen mee (denk aan de sfeer in de etalage en de sale-periode waarin alles gegroepeerd op maat in plaats van op merk wordt aangeboden). “Maar verder kunnen we het naar eigen inzicht inrichten en dat maakt het werk ook extra leuk We zorgen dat alles netjes hangt en zoeken plekjes voor nieuwe kleding, verzorgen de voorraad en de web shop bestellingen en houden de winkel samen fris en schoon.” We krijgen elke dag vracht van wat er verkocht is (afroom) en nieuwe collectie, checken de kleding en labelen het. Dat is nu goed te doen, maar als de winkel straks weer open gaat hebben we onze handen meer dan vol. Nieuwe collega’s zijn dan ook van harte welkom.”

Gevoel voor service

Gevoel voor service is in de verkoop onmisbaar. “We hebben veel vaste, terugkerende klanten. Als een bepaald artikel niet in de juiste maat of kleur in onze winkel hangt, dan zetten we een stap extra. We bestellen het juiste artikel en rekenen af, daarna krijgt de klant het thuis bezorgd. Dat wordt gewaardeerd. Toch pusht Lianne haar klanten niet. “Ik maak contact met de klant, weet wanneer ik een grapje kan maken en laat ze op hun gemak winkelen. Natuurlijk let ik op of ik ze ergens mee van dienst kan zijn. En als mijn mening gevraagd wordt geef ik die eerlijk. Ik verbaas me soms op de damesafdeling hoeveel vrouwen moeite hebben om de juiste maat uit het rek te pakken. Immers, niemand ziet de maat aan de buitenkant van de kleding, maar iedereen ziet het wél als die kleding te strak zit. Daar kan ik niet anders dan eerlijk over zijn.”
Lianne geeft nog een rondleiding langs de inpakservice en de magazijnen. Haar collega is bezig met de ‘living’ voorraad en ze herinnert zich de vraag van een klant of er nog een sisal vloermat is. Ze attendeert haar collega, draait nog even om de stelling heen en eenmaal weer beneden blijkt ze de bewuste sisal mat onder haar arm te hebben meegenomen. Het typeert de passie die Lianne voor haar vak aan de dag legt.

PASPOORT:

Naam: Lianne Priester

Leeftijd: 57 jaar

Woonplaats: Middelburg

Burgerlijke staat: Partner

Opleiding: Mavo, Meao

Hobby’s: Fietsen, gezelligheid met familie en koken



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief