Afbeelding

Jan Roeland is 25 jaar uitvaartverzorger in Zeeland

Bedrijvig Nieuws

GOES - Jan Roeland uit Goes is 25 jaar uitvaartverzorger in Zeeland. “Als kleine ondernemer heb ik royaal de tijd om familie in de dagen tussen overlijden en uitvaart te begeleiden”, zegt de eigenaar van Roeland UitvaartZorg.

Jan Roeland kwam in 1990 naar Goes en ging voor zijn werkgever Memento Mori aan de slag in het uitvaartcentrum Goes aan de Zuidvlietstraat. Toen het bedrijf hem vroeg of hij wilde blijven en de leiding op zich wilde nemen zei hij volmondig ‘ja’. “Ik voelde mij hier al goed thuis.” Hij had al veel ervaring. “Ik ben begonnen in Arnhem en heb het vak van onderop geleerd: eerst als drager en met het ophalen en verzorgen van overledenen. Daarna ging ik mee met een ervaren uitvaartleider om later zelfstandig uitvaarten te regelen en uitvoeren.”

In 1990 begon hij officieel op de Bevelanden. “Een besluit waarvan ik nog geen dag spijt heb gehad.” Volgens hem heeft zijn vak twee kanten. “Je moet proberen je emoties in bedwang te houden, maar wel je gevoel laten spreken. Iedereen wil de beste en mooiste uitvaart voor zijn dierbare, maar je moet mensen behoeden voor kostbare beslissingen. Een uitvaart kun je maar één keer doen en moet dus goed zijn. Ik heb in Arnhem een leermeester gehad, die altijd zei dat je je moest afvragen ‘hoe jij het zou willen als het om jouw vader of moeder ging’.”

Roeland begon in 2007 voor zichzelf. Hij heeft voor vele families de uitvaart verzorgt. “Als kleine ondernemer heb ik royaal de tijd om familie te begeleiden.” In een eerste gesprek wordt meestal het tijdstip van de uitvaart bepaald en kijken ze naar de plaats om de overledene op te baren. “Ik werk met verschillende rouwcentra, maar men kan ook kiezen het thuis te doen. Alles is mogelijk, mits het praktisch uitvoerbaar is en wettelijk toegestaan. De wens van de overledene en zijn of haar nabestaanden zijn mijn leidraad.” Ook heeft Roeland veel aandacht voor de berichtgeving. “Ik heb een ruime collectie rouwbrieven, maar mensen kunnen ook een eigen kaart ontwerpen.”

Na de gesprekken krijgt de familie een overzicht van de gemaakte afspraken met een kostenbegroting. Roeland houdt in de dagen tot de uitvaart contact, zodat hij het hoort als er nog wensen zijn. “Belangrijk, want het komt regelmatig voor dat men nog iets wil veranderen.” Volgens Roeland bouw je een speciale band op met de familie. “Er worden dingen in vertrouwen tegen je verteld. Dat vertrouwen mag je nooit beschamen.” De dag voor de uitvaart wordt het draaiboek nogmaals doorgenomen, zodat er niets misgaat. “Want een uitvaart moet in één keer goed zijn.” Ook na de uitvaart houdt Roeland contact. “Ik praat na met de nabestaanden, vraag hoe ze het hebben ervaren en of ik nog dingen kan verzorgen. Mijn werk stopt immers niet op de dag van de uitvaart.” Roeland brengt een paar weken later de rekening persoonlijk langs. Hij licht deze toe en beantwoordt eventuele vragen. “Ik wil transparant zijn, zodat alles duidelijk is voor de familie. Je hebt een vertrouwensrelatie en ik wil die nooit beschamen.” Roeland vindt zijn beroep mooi en dankbaar. “Het mooiste moment is als de familie je na afloop bedankt voor de steun en zorg in de moeilijke dagen voor de uitvaart. Als uitvaartverzorger ben je een vraagbaak en het rust- en steunpunt voor de familie.” FOTO BENNIE KRAJENBRINK

 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief