Foto: Pixabay

Column Eugène de Kok: 'De snelle winst'

  Column

Ja, ook ik heb alle grappen op social media gezien na de sensationele zege van Ajax op Juventus. En er soms hard om gelachen, geef ik toe. De buikschuivende Marc Overmars, gemonteerd in het geldpakhuis van Dagobert Duck, de schuine streep naar beneden in het haar van Ronaldo die de dalende prestaties van deze jaargang weergeeft en het logo van Juventus dat als sneeuw voor de zon verdwijnt door een bepaald merk schoonmaakmiddel.


Leuk, lachen voor de ochtend na zo’n mooie voetbalavond, maar een dag later ben je het vergeten. Het is hetzelfde met alle ophef over televisiekok Rudolph van Veen, die net als andere BN’ers graag wil laten zien dat hij de brand in de Notre Dame erg vindt, maar per ongeluk een portret van hem bij de Sacre Coeur post. Of de stroom aan onhandige, vaak ronduit domme berichten van lokale of provinciale politici over politieke rivalen. En dan heb je natuurlijk nog Sylvie Meis, die de ene dag op Instagram aankondigt dolgelukkig te zijn met een nieuw miljonairszoontje om twee dagen later op Facebook te vertellen dat het toch niet de liefde van haar leven is.

We lezen de berichten, babbelen er over in show-, sport- en nieuwsrubrieken, maken er even stampij over, vergeten het vervolgens razendsnel en gaan op zoek naar een volgend ruzietje of relletje. In dat verband vond ik het interview met mede-oprichter Henk Otten van Forum voor Democratie (FVD) in de NRC van zaterdag interessant. “Hij moet zeggen wat hij vindt dat hij moet zeggen, maar je moet de belangen afwegen”, zei hij over zijn kompaan Thierry Baudet. De partijleider is volgens hem vaak op zoek naar het randje, creëert daarmee zeker op social media veel reuring en vestigt zo veel aandacht op hem en zijn partij. Goed voor FVD op korte termijn, maar volgens Otten verliest Baudet het hogere doel uit het oog. Otten wil geen onemanshow en voor de snelle winst gaan, maar hoopt met zijn partij langer mee te spelen. De opmerkelijke speeches en gewaagde uitspraken zijn leuk, soms irritant, maar op de lange termijn red je het daarmee niet. Otten snapt dat. Hij snapt dat over een paar jaar niemand zich nog een Twitter-grap over Juventus-Ajax herinnert, maar dat het duel bij iedereen dan nog steeds op het netvlies staat.



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516714731254&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/breda&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief