Invaljuf en ouder Angelica nam woensdag een uur lang een les over.
Invaljuf en ouder Angelica nam woensdag een uur lang een les over. Foto: Peter Houtepen

Ouders nemen lessen over op basisschool De Leest op stakingsdag in het onderwijs

Door: Peter Houtepen Algemeen

ETTEN-LEUR - Kinderen uit groep 3 van basisschool De Leest in Etten-Leur zaten woensdagochtend in een grote kring bij juf Angelica. Zij had net het stokje overgenomen van Inge Verbon, de vaste juf van deze groep. 

Ruim 4.000 scholen in het basis- en voortgezet onderwijs hielden woensdag de deuren dicht om mee te doen aan de landelijke onderwijsstaking. De Leest was gewoon open. "Wij staan absoluut achter de staking", zegt directeur Kim Koijen, "maar we willen tegelijkertijd de structuur voor de leerlingen intact houden." Om toch de staking te ondersteunen, bedacht het team van De Leest een ludieke actie: het eerste uur de lessen laten verzorgen door ouders of verzorgers van de kinderen. "Dat geeft de vaste docenten een beetje verlichting en als school geven we op deze wijze toch een signaal af."

Loyaliteit

Acht ouders - in totaal telt De Leest 14 groepen - gaven gehoor aan de oproep. "Het is ook een stukje loyaliteit van de ouders naar ons toe", vertelt Inge Verbon op het moment dat juf Angelica, moeder van de bij haar in de klas zittende Mila, haar groep heeft overgenomen. "Daarnaast vind ik het tegelijkertijd dapper dat we de les een uurtje uit handen durven te geven omdat we ons allemaal erg verantwoordelijk voelen voor de kinderen." 

Rust

Volgens directeur Kim Koijen wil de school door deze woensdag gewoon open te zijn en lessen te geven ook laten zien dat onderwijs een topprioriteit is. En dat ondanks het feit dat het salaris niet je dat is en de werkdruk enorm hoog. "Maar daardoor lijkt het soms wel alsof we een rotbaan hebben. En dat hebben we dus beslist niet. Sterker nog: dit is het mooiste beroep wat er is. Ik vind het heel erg belangrijk dat het voor de kinderen allemaal goed geregeld is. We willen rust in de school en structuur voor de leerlingen." Hardop vraagt ze zich af: "Als we na alle studiedagen die we al hebben nog een een dag dichtgaan, wat is dan het effect op die kinderen? Wij waren van mening dat er ook een andere manier is om bij te dragen aan deze stakingsdag, vandaar deze ludieke actie waarbij ouders onze rol even overnemen en ons daarmee even ontlasten."

Structureel

Volgens haar bestaat wel een beetje het gevaar dat niemand nog de docentenopleiding gaat volgen omdat het algemene beeld aan het ontstaan is dat docent zijn helemaal niet leuk is. "Want het is hartstikke druk, er is niemand die kan helpen en er is geen geld. Die toegezegde 460 miljoen euro voor het onderwijs is leuk, maar dat is dus niet genoeg. Er moet een structurele impuls voor het onderwijs komen. De financiering moet gewoon beter geregeld worden. Op 1 oktober hadden we hier op De Leest 320 leerlingen. Daar krijgen we pas volgend jaar geld voor. Maar ik kan je nu al vertellen dat we volgend jaar op 1 oktober veel meer leerlingen hebben. Dat betekent in de praktijk dat we een klas moeten inrichten zonder financiën."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief