Op deze rotonde gebeurde vorige week een dodelijk ongeval.
Op deze rotonde gebeurde vorige week een dodelijk ongeval. Foto: Jack Konings

Lezers Etten-Leurse Bode: 'Rotonde bij Valpoort onoverzichtelijk én onveilig!'

Door: Monique Jansen OUD Algemeen

ETTEN-LEUR – De rotonde bij de Valpoort en de Rode Poort in Etten-Leur moet veiliger. Dat vinden heel wat lezers van de Etten-Leurse Bode. Zij zijn bijna unaniem in een peiling op Facebook. Vorig week maandag kwam een fietsster om het leven toen zij bij de rotonde in botsing kwam met een vrachtwagen. Het blijkt niet het eerste ongeval te zijn op deze kruising.

“Het gebeurt regelmatig dat ik als fietser over het hoofd word gezien, terwijl ik toch echt overdreven mijn handen uitsteek en zelf ook heel goed uitkijk. Maar ook als automobilist vind ik het levensgevaarlijk”, meldt Veronica. “Mijn zoon is ook een keer aangereden”, geeft Andy aan. Ook Nathaly heeft dit een keer met de auto meegemaakt: “Er reed zomaar iemand de rotonde op zonder te zijken. Die is niet overzichtelijk, er gebeurt teveel op één plek.” Helen is nog stelliger: “Heel Etten-Leur weet al jaren dat die rotonde een crime is!”

Gevaarlijk

Ook Pablo vindt de rotonde gevaarlijk voor fietsers en voetgangers: “Het stuk waar men twee richtingen op mag fietsen is niet veilig. Automobilisten die van buiten Etten-Leur komen verwachten geen fietsers in tegenovergestelde richting op een rotonde.” Hij geeft haar kinderen het advies om gewoon de rotonde in de juiste rijrichting te nemen en dan maar driekwart rond te fietsen. Rob spreekt van een onoverzichtelijk kruispunt door het tweerichtingenfietspad: “Wie heeft dat verzonnen? Allemaal één richting op is al lastig genoeg op zo’n druk punt!”

Oplossingen

Gelukkig denken de lezers ook mee over oplossingen. Peter stelt voor om het aantal focuspunten te verlagen: “Haal het struikgewas en het laaggroeiend groen tussen de rijbaan en het fietspad weg. Leg de oversteek ook meer van de rotonde weg, in ieder geval bij de aansluiting van de rotonde met de Rode Poort. Dan wordt de kijkhoek op overstekende fietsers verkleind.” Anske pleit voor de afschaffing van het tweerichtingenverkeer op de rotonde voor fietsers: “Dit geeft verwarring bij de fietser én de automobilist.” 

Lianne ziet de oplossing meer in een ouderwets kruispunt: “Met verkeerslichten om alle verkeersstromen te regelen.” Tim wil een herinrichting van de rotonde. De oversteekplaatsen voor fietsers dienen dan buiten de rotonde te komen: “”Zo kan je als weggebruiker de situatie veel beter overzien. De fietsers moeten dan afslaan om de weg over te steken in plaats van op volle snelheid rond te rijden.”

Altijd blijven opletten

Toch vindt niet iedereen de rotonde onveilig. Hetty spreekt van een duidelijke en overzichtelijke rotonde: “Wel moet je met heel veel verkeer rekening houden. Als ik er op de fiets rijd, dan moet ik bij de by-pass goed kijken of auto's me gezien hebben. Wanneer je dan doorrijdt richting het station, dan moet je drie rijstroken oversteken, waarbij ik altijd benieuwd ben of de auto's uit Breda me goed gezien hebben. Ook hier kijk ik als fietser extra uit. De oversteek met fietsers in twee richtingen vind ik een prettige oversteek. Je hebt als fietser goed zicht op al het verkeer wat er aan komt rijden. Als ik met de auto de rotonde oversteek, dan merk ik dan rijd ik bewust erg rustig en ik weet dat er van twee kanten fietsers over kunnen steken, dus dat ik in de auto ook goed op moet letten.” 

Zij vindt rotondes veiliger dan kruisingen met stoplichten: “Maar iedereen moet goed blijven opletten en er niet vanuit gaan dat je gezien bent en dat de ander wel gaat stoppen. Bij twijfel gewoon even wachten of langzamer rijden!”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief