Op deze kruising gebeuren veel ongevallen.
Op deze kruising gebeuren veel ongevallen. Foto: Jack Konings

Schuift de reconstructie van de N389 op de lange baan?

Door: Monique Jansen OUD Algemeen

ETTEN-LEUR - Het Etten-Leurs gemeentebestuur verzoekt gedeputeerde Christophe van der Maat van Mobiliteit om haast te maken met het verkeersveiliger maken van de N389. Reden is de onveilige situatie op het kruispunt met de Strijpenseweg. Op dit punt gebeuren met enige regelmaat ernstige ongevallen. 

In eerste instantie was het de bedoeling dat de Zevenbergseweg en de Hazeldonkse Zandweg tussen Zevenbergen en Etten-Leur in 2020 op de schop gingen. Deze werkzaamheden gingen toen niet door vanwege de stikstofcrisis, maar een nieuwe startdatum blijft tot nu toe angstvallig uit. 

Het gemeentebestuur wijst erop dat het gehele traject over het verkeersveiliger maken van de verbindingsweg helemaal is doorlopen. In 2017 trad de provincie Noord-Brabant in overleg met de gemeente. “De plannen zijn afgestemd met de bewoners en bedrijven langs de route en liggen zo goed als klaar”, meldt het gemeentebestuur.

Rotonde op kruispunt

In de plannen voor de vernieuwde N389 verandert het onveilige kruispunt met de Strijpenseweg in een rotonde. “Dit gaat de verkeersveiligheid verbeteren, ook voor overstekende fietsers. We betalen mee aan deze rotonde. We vroegen hiervoor ook subsidie aan vanuit de samenwerkingsagenda Mobiliteit”, geeft het gemeentebestuur aan in een brief aan Van der Maat. 

“Het proces om te komen tot een ontwerp verliep goed, ondanks dat er gaande het traject een ander adviesbureau en andere projectleider op het project zijn gekomen. Het ontwerp is op een goede manier afgestemd met de bewoners en bedrijven langs het traject. We wachten nu op de uitvoering van het project, maar hier blijft het helaas stil. Al ruim een jaar proberen we ambtelijk duidelijkheid te krijgen over een planning.”

Op de lange baan

Het gemeentebestuur is bang dat het verkeersveiliger maken van de N389 op de lange baan wordt geschoven: “Voorkomen moet worden dat de uitvoering hiervan verder wordt uitgesteld. We willen hier daarom graag duidelijkheid over hebben, vooral voor onze bewoners en de bedrijven langs de route”, benadrukt het gemeentebestuur. Zij vragen Van der Maat om uiterlijk in februari met een reactie te komen. In 2019 kwamen een hoop bouwprojecten en wegwerkzaamheden stil te liggen, waaronder het project voor de N389. 

Reden was dat de Raad van State besloot dat het Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) niet door de beugel kon. Deze regeling combineerde economische ontwikkelingen met natuurcompensatie. Volgens de Raad was het oncontroleerbaar hoe de natuur daar beter van werd. Inmiddels zijn wel stappen gezet. 

Zo trekt het kabinet miljarden uit voor natuurherstel en versterking, komt er een vrijwillige opkoopregeling voor piekbelasters nabij Natura 2000-gebieden en mag er maximaal 100 kilometer per uur worden gereden. Toch zijn daarmee alle problemen nog niet opgelost. Er is namelijk nog veel onduidelijk. Dat heeft mogelijk ook invloed op de reconstructie van de N389.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief