In de wijken geldt al al een maximumsnelheid van 30 km per uur.
In de wijken geldt al al een maximumsnelheid van 30 km per uur. Foto: Jack Konings

Etten-Leur wijst nog geen nieuwe 30-kilometer-wegen aan

Door: Monique Jansen OUD Algemeen

ETTEN-LEUR - Het zal nog even duren, voordat in Etten-Leur de maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur naar dertig kilometer per uur wordt verlaagd. Dat meldt het gemeentebestuur in antwoord op raadsvragen van het CDA. Die wilde graag weten wat de onlangs aangenomen motie in de Tweede Kamer betekent. De landelijke partijen GroenLinks en SGP stelden daarin voor om de snelheidslimiet in de bebouwde kom aanzienlijk te verlagen. 

Het Etten-Leurs gemeentebestuur geeft voorlopig geen opdracht voor uitvoering van deze motie: “Er bestaat nog veel onduidelijkheid over hoe deze nieuwe 30 kilometer per uur wegen eruit moeten zien. Het is immers een nieuwe wegcategorie. De huidige 30 kilometer per uur wegen zijn bedoeld om te verblijven. Dit zijn erftoegangswegen: de woonstraten voorzien van verkeersdrempels en andere remmende maatregelen.” De nieuwe maatregel is bedoeld voor de gebiedsontsluitingswegen. Het gaat om wegen die een gebied aansluit op andere wegen.

Duidelijke wegenstructuur

Etten-Leur kent een duidelijke wegenstructuur met een goed onderscheid tussen gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. De stad kent daardoor al veel 30 kilometer per uur wegen. Het gemeentebestuur wijst erop dat een snelheidsverlaging een grote impact heeft op het verkeer: “Die kan een andere route gaan zoeken, met als gevolg dat verkeer gaat rijden op wegen waar we dat niet willen. Of daar waar het al druk is.”

Standaard maximumsnelheid

In de woonstraten geldt al standaard een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. Ook bijna alle scholen liggen aan zo’n weg. Alleen basisschool D’n Overkant is aan één zijde gevestigd aan een weg van vijftig kilometer per uur. Hier zijn maatregelen getroffen om de school beter op te laten vallen en de oversteekplaats veiliger te maken. Het gemeentebestuur kondigt aan nog niet actief na te denken over de nieuwe wegcategorie. Wel houdt men de ontwikkelingen goed in de gaten.

De Tweede Kamer meent dat het aantal ongevallen in Nederland daalt als er minder hard wordt gereden binnen de bebouwde kom. Daardoor zouden ook minder dodelijke slachtoffers vallen.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief