Het team van SNS Bank.
Het team van SNS Bank. Foto: SNS

Banken verdwijnen uit straatbeeld, maar SNS keert terug met winkel

Door: Krijn ten Hove Algemeen

ETTEN-LEUR – Ze verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. De kantoren van de banken. De toenemende digitalisering maakt dat mensen steeds vaker hun bankzaken via internet moeten gaan doen. SNS maakt juist de tegenovergestelde beweging. Met de opening van een winkel in het Winkelhart in Etten-Leur. 

“Het is geen normaal bankkantoor zoals vroeger waar je geld kan halen”, licht klantadviseur Maurice Bounin toe, “we hebben zelfs helemaal geen geld in huis. Maar we zijn hier om in persoonlijke gesprekken klanten te helpen. Proactief mee te denken en antwoorden te geven op vragen die ze nog niet gesteld hebben.” Het woord persoonlijk valt meerdere keren in het gesprek met Maurice, zijn directe collega Willeke Ouwens en manager klantgebied Sander de Mooij.

“Natuurlijk gaan wij mee in de digitalisering maar wij zien ook dat er nog altijd een grote behoefte is aan persoonlijk klantcontact”, vertelt Sander de Mooij. Waarna hij toelicht wat de doelstellingen zijn van SNS met het openen van winkels. “Dat persoonlijk contact zie je bij ons op alle vlakken. Bel je onze bank dan kom je niet in een groot callcenter maar word je doorverbonden met de vestiging. Grote kans dat je de medewerker die je eerder gesproken hebt aan de telefoon krijgt. Hierdoor kun je makkelijker een aanvullende vraag stellen.”

Maar de SNS wil zich verder ontwikkelen, de dienstverlening gaan uitbreiden. “Hoe we dat willen doen? Dat is nog volop in ontwikkeling en kan daar nog niet te veel over zeggen. Maar het belangrijkste is dat we de klant op zoveel mogelijk vlakken willen ontzorgen als het op financiële zaken aankomt. Juist door het persoonlijke contact kunnen we meer service bieden. Maar ook op de zakelijke markt, en dan met name de ZZP-ers en klein MKB, zien we kansen omdat de 3 grote banken zich steeds meer richten op het groot MKB en grote bedrijfsleven. Ook voor de kleine ondernemers staan we in de winkel klaar.”

Lokale verbinding zoeken

In de komende tijd gaat men ook op zoek om binnen de lokale markt meer verbinding te zoeken met het lokale bedrijfsleven en de maatschappij. “Dat kan zijn door samenwerkingen maar ook bijvoorbeeld mensen te ondersteunen met trainingen en hen financieel weerbaarder te maken”, aldus de Mooij. “Wie er zoal binnenloopt?” herhaalt Willeke Ouwens de vraag. 

“Eigenlijk iedereen. Vaders met kinderen, echtparen, mensen alleen, maar zeker niet alleen ouderen. Mensen zijn blij verrast een bank tegen te komen. En komen er dan achter dat we ze op heel veel vlakken kunnen helpen. En dan zie je dat ze dat persoonlijke zo waarderen.” Waarna Maurice Bounin toevoegt dat het ook mensen “aanzet om over te stappen van bank omdat ze bij ons gewoon aan tafel kunnen zitten in plaats van digitaal of via een scherm contact te hebben.”

De meeste banken kiezen vanuit kostenoverwegingen om hun filialen te sluiten en toch maakt SNS de tegenovergestelde beweging. Sander de Mooij: “Wij zijn van mening dat we juist door het openen van winkels een toegevoegde waarde kunnen zijn voor de klant, juist omdat we ons dienstverleningspakket willen uitbreiden. En je kan dat niet beter toelichten dan in persoonlijk contact.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief