Deen van Meer voor een van de fotowanden in De Nobelaer
Deen van Meer voor een van de fotowanden in De Nobelaer Foto: Krijn ten Hove

Van Etten-Leur naar Broadway en terug, fotograaf Deen van Meer werkt over de hele wereld

Door: Krijn ten Hove Algemeen

Rond de opening van De Nobelaer werden wij geconfronteerd met het werk van de uit Etten-Leur afkomstige fotograaf Deen van Meer, die inmiddels al enkele jaren in New York woont en werkt. Voor velen een onbekende maar in de theaterwereld een van de bekendste fotografen die er is.

Deen van Meer groeit op in Etten-Leur en voelt zich al vroeg aangetrokken tot het fototoestel. Van zijn eerst verdiende geld wordt er dan ook een aangeschaft. Toch is fotografie niet zijn studierichting als hij van de KSE afkomt. Zijn keuze valt op filosofie en verhuist naar Amsterdam. “Ik had een bijbaan als receptionist bij een trendy kapper en kwam daar in contact met een fotograaf die foto’s kwam maken van modellen. En toen wist ik het zeker: dat wilde ik gaan doen. Ik werd de assistent van deze fotograaf. Daar heb ik het vak geleerd en mocht gebruik maken van zijn apparatuur.”

Hij komt, als dansliefhebber, in contact met de balletdanseres Alexandra Radius en haar partner Han Ebbelaar die bezig zijn met hun afscheidstournee en mag foto’s maken tijdens de repetities. “Ze waren bezig met de voorbereidingen voor een boek. Toen ze mijn foto’s onder ogen kregen werd de opzet gewijzigd en wilde men mijn foto’s daarvoor gebruiken.” Het was de aanzet voor een carrière die een grote vlucht zou gaan nemen. Zo kwamen er samenwerkingen met Rudi van Dantzig, Joop van den Ende en Disney. “Van den Ende haalde Disney musicalproducties naar Nederland. Zijn passie en zijn wil om het beste uit zijn mensen en producties te halen spraken mij aan. Dat heb ik ook in mijn werk.” Deen vertelt dan over de eerste opdrachten waarbij het erop leek dat en Van den Ende en Disney zijn werk leken af te keuren. “Joop draaide al mijn lievelingsfoto’s om. Daar schrok ik van, gelukkig zei hij toen hij klaar was met selecteren dat de omgedraaide foto’s mochten blijven! Disney moest wennen aan de emoties die ik vastlegde, dat waren ze in Amerika helemaal niet zo gewend.” 

Men was zo tevreden dat hij door Disney gevraagd werd om wereldwijd hun theaterproducties te fotograferen. Het begon in 2010 Australië maar ook in Disney’s thuisland Amerika werd Deen steeds vaker gevraagd. Hij woonde en werkte toen nog vanuit Amsterdam. Maar zijn wens was om een keer in Amerika te werken. “Amerika is geen makkelijk land om in te komen, uiteindelijk kreeg ik een werkvergunning voor 10 jaar en verhuisde met mijn vrouw naar New York en werd Broadway een van de locaties om te fotograferen.”

Zijn grootste wens was ooit nog een boek uit te brengen. Een wens die deze maand uitkomt mede dankzij een grote gift van de VandenEnde Foundation en de vele donateurs die aan zijn crowdfunding hebben meegedaan. Het boek geeft een overzicht van zijn werk door de loop der jaren heen en laat zijn veelzijdigheid als fotograaf zien. Waarbij je, als je de pagina omslaat, benieuwd bent wat je op de volgende pagina voor moois te zien krijgt. “Ja ik ben er blij mee”, zegt hij. 

Met dit boek en zijn werk dat nu in de Nobelaer hangt is de cirkel rond stelt hij aan het eind van het gesprek. “Hier in Etten-Leur is het begonnen en nu is mijn werk hier ook vereeuwigd en te zien. Gecombineerd met het boek een hoogtepunt.” Maar zeker geen stopmoment want direct na het gesprek moet hij alweer door voor een opdracht in Wenen. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief