De nieuwe fietsenrekken achter het station.
De nieuwe fietsenrekken achter het station. Foto: Jack Konings

Etten-Leur vraagt subsidie voor mobiliteit wijk Haansberg

Door: Yvonne Vermeulen Algemeen

ETTEN-LEUR - Om de mobiliteit rondom de nieuwbouwwijk Haansberg aan te passen gaat de gemeente een subsidieaanvraag doen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 2,7 miljoen euro. Etten-Leur hoopt met de ontwikkeling van de wijk voorop te lopen en wil nadenken over ‘deelmobiliteit’. In de wijk moeten verschillende HUBs verschijnen waar bewoners hun reis kunnen beginnen. 

“Wij moeten oplossingen realiseren voor de 1400 woningen die in de wijk komen,” zegt wethouder Jean-Pierre Schouw. “Dat willen we graag doen door voorop te lopen. Samen met de Stedelijke regio Breda-Tilburg denken we na over het vervoer van de toekomst. We willen graag een wijk met minder auto’s, meer fietsen maar ook deelfietsen, -scooters en -auto’s. Daar zijn die HUBs van voor nodig. Het idee is dat mensen van HUB naar HUB reizen en dat niet iedereen een eigen auto heeft.” 

Daarnaast wil het college graag een directe fietsverbinding maken naar het station. Maar ook de verbinding naar Vosdonk moet verbeterd worden. “We willen graag voorop lopen, maar de uitwerking staat nog niet op papier,” zegt Schouw. Zelf gebruikt hij zijn auto inmiddels ook een stuk minder. “Ik heb gemerkt dat ik met de fiets meestal net zo snel ben. Niet alleen in Etten-Leur maar ook in de regio, als ik bijvoorbeeld een afspraak heb in Breda.”

Om de fietsveiligheid te verbeteren wil de gemeente ook twee extra rotondes aanleggen. Deze komen bij de Kattestraat/Hoevenseweg en de Haansberg/Hoevenseweg. De rotonde aan de Hoevensweg/Concordialaan moet aangepast worden. Om de toekomstige wijk en de rest van Etten-Leur beter te ontsluiten zijn er ook plannen voor een Noordelijke Randweg. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief