Afbeelding
Foto: Johan Wagenmakers

'Stop de overlast nu N640' blijft strijdbaar

Door: Johan Wagenmakers algemeen

HOEVEN - De actiegroep 'Stop de overlast nu N640' is zeker nog niet van plan om zich bij enkele door de provincie voor te nemen besluiten, met betrekking tot de aanpassing van de doorgaande weg tussen de rotonde bij Oudenbosch en de aansluiting op de A58 bij Etten-Leur, neer te leggen. Binnenkort volgen er weer nieuwe gesprekken met zowel de gemeente als de provincie.

DOOR JOHAN WAGENMAKERS

Het artikel wat vorige week in deze Bode stond en het standpunt van de provincie verwoordde, wordt door Hennie de Swaaf voornamelijk als stemmingmakerij betiteld. Als oprichter van het actiecomité is Hennie al vanaf het allereerste begin zeer nauw betrokken bij het overleg met allerlei instanties, om aandacht te vragen voor de overlast die de aanwonenden van de N640, met name door de fors toegenomen verkeersdrukte ná de opening van de Oudenbossche Koepelbaan, ondergaan. "De geluidsbelasting die wij de gehele dag ervaren is ronduit verschrikkelijk. Hier hoor je ze vanaf de rotonde al gas geven," laat hij weten.

Sluipweg

"Als aanwonenden staan wij voor veiligheid, leefbaarheid, minder geluidsoverlast én minder uitstoot van schadelijke stoffen", aldus de buurtbewoner. "Dit willen wij onder meer bereiken door snelheidsverlaging mét trajectcontrole, veilige oversteken bij de Kruisstraat en het hertenpark, het aanleggen van zogenaamd fluisterasfalt en verkeersremmende maatregelen," vertelt Hennie verder.

Metingen

Uit metingen is gebleken dat het verkeer op deze provinciale doorgaande weg, na opening van de rondweg, met ten minste 40% is toegenomen. Het steekt Hennie des te meer dat er verder geen adequate maatregelen genomen worden. "Hoewel wethouder Jan Mollen toegeeft dat de N640 nu als sluipweg gebruikt wordt, verschuilt de gemeente zich wat ons betreft teveel achter de provincie in plaats van dat we hierin samen optrekken. Hoewel een stevige inbreng noodzakelijk is, is er is nog te weinig wederzijds vertrouwen."

Convenant

Vanuit het actiecomité is onlangs een nieuwe zogenaamde klankbordgroep voortgekomen. Hierin zitten vertegenwoordigers van onder meer ZLTO, Veilig Verkeer Nederland, Arriva en drie afgevaardigden van de omwonenden. "Het actiecomité is zeker niet gestopt, maar bevind zich nu op de tweede lijn en laat zich regelmatig bijpraten." De klankbordgroep is erg verheugt met het aansluiten van oud-burgemeester André Osterloh, die als omwonende tevens direct betrokkene is. "Als toenmalige burgemeester heeft hij zelfs een convenant ondertekend waarin staat dat ná opening van de rondweg het aantal verkeersbewegingen op de N640 op 7000 bewegingen per dag moet blijven. Een aantal wat ondertussen ruimschoots overschreden is. Maar ja dat convenant blijkt nu zoek te zijn," zegt Hennie op cynische wijze.

Onzin

De onderbouwing van de provincie om de snelheid niet te verlagen omdat het verkeer dan gebruik gaat maken van wegen door woonkernen en natuurgebieden, bestempeld Hennie als onzin. "Uiteraard is dit een doorgaande weg en dat het, hoewel het niet aan de juiste voorwaarden voldoet, een ontsluitingsweg is, accepteren wij ook. Dat is het altijd al geweest. Maar met de huidige verkeersdrukte is snelheidsbeperking, handhaven hiervan en ontmoedigen van vrachtverkeer toch niet teveel gevraagd?"

Waterbedeffect

Woensdagavond 7 november volgt een nieuw overleg met de gemeente. "Dan leggen wij nogmaals onze wensen op tafel en gaan we zien welke kaders de Provinciale Staten hebben bepaald om deze weg aan te passen. Dit 'waterbedeffect' als gevolg van de opening van de rondweg hebben zowel gemeente als provincie niet juist ingeschat, maar beiden hebben nu wel de taak om een en ander in orde te maken," merkt Hennie tot slot op.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief