Volgens het CDA is de Kralen de meest onveilige verkeerssituatie in de gemeente. Het college van B&W beaamt dat.
Volgens het CDA is de Kralen de meest onveilige verkeerssituatie in de gemeente. Het college van B&W beaamt dat.

De Kralen blijft verkeerskundig pijnpunt

Door: Vera de Geus algemeen

OUDENBOSCH - De Kralen blijft verkeerskundig gezien een moeilijk punt, beaamt de gemeente. De N641, is van de provincie, maar het college wil wel inzetten op het vergroten van de veiligheid. Dat laat B&W weten na vragen van het CDA die zich ernstig zorgen maakt over de verkeersveiligheid. Intussen heeft Rijkswaterstaat paaltjes geplaatst en blijven de provincie en de gemeente Halderberge in overleg.

Volgens het CDA is de Kralen de meest onveilige verkeerssituatie in de gemeente. Het college van B&W beaamt dat. "Dit is één van de meest onveilige en complexe verkeerssituaties in Halderberge, omdat aan dit wegvak naast de op- en afritten ook nog vijf zijwegen liggen", legt men uit. Het CDA wilde weten wat de gemeente in de toekomst van plan is met kruising. Het college geeft aan dat de weg eigendom van de provincie is.

Niet ideaal
Om die reden heeft Halderberge navraag gedaan bij de provincie "De verkeerssituatie bij de rijksweg A17, aansluiting N640 de gemeentelijke wegen en de fietspaden is een complexe situatie. Het uitzicht op de kruising is vanwege de aanwezigheid van het kunstwerk A17 niet op alle punten ideaal. Dat is niet eenvoudig en op zichzelf aan te passen. Aanpassing van de situatie vergt een bredere kijk op de lokale omgeving, in plaats van alleen op de kruisingen en daarop aansluitende wegen."

Drempels
De provincie geeft verder aan dat ze recent het fietspad heeft aangepast waardoor fietsers genoodzaakt worden om langzamer te rijden. "Daarnaast hebben we drempels aangebracht aan het einde van de afrit van de snelweg. De voorrangsregeling is nu ook aangepast; op alle punten moeten fietsers voorrang verlenen. Wellicht dat nog enkele kleine verkeerskundige maatregelen mogelijk zijn, zoals het op de kruisingsvlakken aanbrengen van markering waardoor voor het verkeer duidelijk(er) is dat het verkeer op de kruising niet mag stilstaan. Dit zouden we samen met de gemeente en RWS moeten overleggen", zo zegt de provincie.

Greppel
"Tijdens de spitsuren ontstaan op de afritten van de A17 lange opstoppingen. Wachttijden van tien minuten komen regelmatig voor met als gevolg lange rijen auto's die zorgen voor een onveilige situatie op de A17. Daarnaast komt het voor dat auto's vanaf de afrit A17 over de berm en carpoolplaats rijden", aldus het CDA dat vroeg om maatregelen. Deze zijn volgens de gemeente deels al getroffen. Rijkswaterstaat heeft paaltjes geplaatst om te voorkomen dat auto's door de berm rijden. "Verder zijn wij in overleg om te kijken of het mogelijk is maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld het graven van een greppel." Verder laat de gemeente weten dat gekeken gaat worden of het sluipverkeer toe is genomen. 

Ongelukken

• 2013 tot 2015: 4 ongevallen
• 2016: 2 ongevallen
• 2017: 2 ongevallen
• 2018: nog niet bekend

* Ongevallen waarbij niet is gebeld naar de meldkamer komen niet voor in de registratie.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief