'Als gemeente zijn we hier niet ontevreden over, maar we zien het vooral als nulmeting', aldus de burgemeester.
'Als gemeente zijn we hier niet ontevreden over, maar we zien het vooral als nulmeting', aldus de burgemeester. Foto: Gemeente Halderberge

Halderberge scoort een 6,4 na eerste Burgerpeiling

Door: Vera de Geus algemeen

HALDERBERGE - De gemeente Halderberge krijgt van haar inwoners een gemiddeld rapportpunt van een 6,4. Dat blijkt uit de allereerste Burgerpeiling waaraan de gemeente meedeed. Burgemeester Jobke Vonk-Vedder is blij dat maar liefst 1446 mensen de moeite hebben genomen om de enquête in te vullen. Wat betreft de uitkomst zegt ze: "Als gemeente zijn we hier niet ontevreden over. Daarnaast hebben we nu goed inzicht in wat we kunnen verbeteren. Zo'n Burgerpeiling is een hele goede spiegel om jezelf voor te houden." Anders Nederlandse gemeenten scoorden gemiddeld een 6,7.

Drie maanden geleden kregen alle inwoners van 18 jaar en ouder de kans om aan te geven wat zij van de gemeente Halderberge vinden. Dat kon door het invullen van de Burgerpeiling. "Het is de eerste keer dat wij hier als gemeente aan mee hebben gedaan", zo zegt burgemeester Vonk-Vedder. "Het mooie is dat maar liefst 83 andere Nederlandse gemeenten de vragenlijst ook hebben uitgedaan. Aan de hand van de uitkomst van vergelijkbare gemeenten kun je dus heel goed zien waar je als gemeente staat."

Aantal deelnemers

In totaal hebben 1.446 inwoners van Halderberge de vragenlijst ingevuld. Dit tot grote vreugde van de burgemeester. "Er hebben echt heel veel mensen mee gedaan. Zelfs het dubbele van wat je van een gemeente met een dergelijk inwonersaantal zou mogen verwachten. Daar zijn we erg blij mee", zegt ze.

Prettige buurt

Halderberge krijgt een gemiddelde van een 6,4. Opvallend is dat er vooral op het gebied van dienstverlening minder tevredenheid is. Ook valt op dat inwoners van Oudenbosch op alle onderdelen de laagste cijfers geven. De zorg van de gemeente voor de leefomgeving krijgt 6,2. Dit is iets lager dan in vergelijkbare gemeenten (gemiddeld 6,5). De inwoners van Halderberge zijn tevreden over de buurt waar ze wonen, want een ruime meerderheid van de deelnemers geeft zijn buurt een acht of hoger.

Dienstverlening

Kritiek is er op het onderhoud van groen en wegen. Daaraan wordt gewerkt. Er is zelfs al geld vrijgemaakt om te zorgen voor een hogere kwaliteit van wegonderhoud en mooier groen bij pleinen en doorgaande routes. Inwoners waarderen de manier waarop Halderberge inwoners en organisaties betrekt en de samenwerking zoekt met een 5,9. Dit cijfer is ongeveer even hoog als in vergelijkbare gemeenten. Ook de dienstverlening krijgt als cijfer een 6,4 en wordt daarmee lager beoordeeld dan vergelijkbare gemeenten. Inwoners zijn veel minder tevreden over onder andere de afhandeltijd, het op de hoogte gehouden worden van de voortgang en helder taalgebruik dan het landelijk gemiddelde. "We zijn niet tevreden met de beoordeling die inwoners geven voor de dienstverlening en willen daarom vol inzetten op de verbetering van onze dienstverlening. Daarom gaan we in het najaar met inwoners in gesprek over wat beter kan", aldus de gemeente Halderberge.

Spiegel

Burgemeester Vonk-Vedder vult aan: "We zijn blij dat mensen graag in hun buurt wonen, want dat is erg belangrijk. Met de verbeterpunten gaan we zeker aan de slag. Op sommige zaken zetten we al vol in, aan andere dingen gaan we intensiever werken. Daarnaast vinden we de uitkomst van de Burgerpeiling een waardevolle nulmeting. Over twee jaar wordt de Burgerpeiling herhaald en dan kun je goed zien wat er allemaal verbeterd is. In zijn algemeenheid zijn we als gemeente zeker niet ontevreden. Dan weet je waar je staat. Het is een goede spiegel om jezelf als gemeente voor te houden. [l]

Inwoners die mee willen denken, kunnen zich opgeven bij mevrouw Eversdijk via groepmanagementsecretariaat@halderberge.nl



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief