Een speciaal bureau gaat in de opdracht van de gemeente Halderberge in kaart brengen wat de grootste knelpunten waar het sluipverkeer en landbouwverkeer betreft.
Een speciaal bureau gaat in de opdracht van de gemeente Halderberge in kaart brengen wat de grootste knelpunten waar het sluipverkeer en landbouwverkeer betreft.

Onderzoek naar landbouwverkeer in Halderberge

Door: Vera de Geus algemeen

HALDERBERGE - Een speciaal bureau gaat in de opdracht van de gemeente Halderberge in kaart brengen wat de grootste knelpunten waar het sluipverkeer en landbouwverkeer betreft. Dat laat wethouder Jan Mollen weten. Halderberge heeft negen locaties binnen de vijf kernen opgegeven waar de situatie gemeten zou moeten worden wat haar betreft.

 

Landbouwverkeer en sluipverkeer is volgens Jan Mollen in de hele regio een aandachtspunt. "Grote landbouwmachines en tractoren zijn verkeerstechnisch een lastig geval. Zeker in landbouwgemeenten is er natuurlijk veel landbouwverkeer. Dit soort machines wil je vanwege de doorstroming, maar vooral vanwege de verkeersveiligheid niet door kernen en op bepaalde randwegen", zo legt de wethouder uit. "Je kunt dan heel gemakkelijk zeggen, daar en daar mogen jullie niet komen, maar je zal als gemeente dan toch moeten zorgen voor een goed alternatief. Als dat alternatief niet naar wens of optimaal is, gaan de bestuurders van dergelijke voertuigen op zoek naar een andere, betere of snellere route. Dan kan voor onwenselijke situaties zorgen."

Oplossingen
Om dit soort situaties in kaart te krijgen, gaat Royal Haskoning DHV een onderzoek uitvoeren. Dit doet de gemeente Halderberge samen met maar liefst acht andere gemeenten uit de regio. In totaal kost het onderzoek 187.555 euro. Een kleine vierduizend euro komt voor rekening van de gemeente Halderberge. Voor dat bedrag worden een negental knelpunten binnen de vijf kernen van Halderberge onderzocht. Mollen geeft aan dat de wegen langs de Rondweg Oudenbosch sowieso onderzocht gaan worden. "Dergelijk verkeer mag natuurlijk niet op de rondweg komen, maar zullen toch van A naar B moeten. We snappen hel goed dat inwoners die langs dergelijk sluiproutes wonen niet zitten te wachten op zulke machines voor de deur, maar soms kan dat niet anders. Maar op plekken waar het wel anders of beter kan, willen we zeker veranderingen doorvoeren.

Geef elkaar de ruimte
Het kan volgens wethouder Mollen zomaar zijn dat Halderberge niet concreet aan de slag gaat met nieuwe routes, maar bijvoorbeeld in gaat zetten op een stukje bewustwording. "Mensen roepen al gauw dat we gewoon moeten handhaven, maar in dit geval is dat sowieso geen oplossing. In Nederland hoeven landbouwvoertuigen geen kenteken te hebben dus kun je alleen in actie komen als je ter plekke voertuigen van de weg haalt", zegt hij. Mollen geeft aan dat Halderberge ook oren heeft naar campagnes als Geef elkaar de Ruimte. "Dat zie je in de gemeente Alphen-Chaam. Daar werken onder andere de ZLTO en de scholen samen aan een stukje bewustwording. Zoiets zou ook hier kunnen werken, maar we wachten eerst de resultaten af. Daarna kunnen we maatwerk toepassen, want wat in Alphen-Chaam goed werkt, hoeft misschien niet geschikt te zijn om 1 op 1 over te nemen door ons." 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief