Voor tien uitwerkingsgebieden sluit het tracé aan bij de route die in het advies is voorgesteld. ARCHIEFFOTO
Voor tien uitwerkingsgebieden sluit het tracé aan bij de route die in het advies is voorgesteld. ARCHIEFFOTO Foto: Wijnand Nijs

Advies tracé 380 kV grotendeels opgevolgd

Door: Vera de Geus algemeen

HALDERBERGE - Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat volgt het advies van de samenwerkende overheden over het tracé voor hoogspanningsverbinding Zuid-West 380 kV Oost grotendeels op. Dat betekent dat voor de meeste uitwerkingsgebieden het tracé tussen Rilland en Tilburg de route gaat volgen die in het advies is voorgesteld. Voor Halderberge komt er wel een gunstige wijziging; Vanaf de oprit Oudenbosch van de A17 loopt het tracé met enkele kleine bochten verder noordwaarts naar het tankstation Oud Gastel. Het verschil ten opzichte van de eerdere variant is dat er minimaal drie knikken minder in zitten en dat is voordelig voor de landschappelijke inpassing.

TenneT en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) hebben in nauwe samenwerking met bewoners, bedrijven, belangenorganisaties en overheden onderzocht in welke gedeelten van het voorgenomen tracé extra aandacht voor de ruimtelijke inpassing nodig was. Dit heeft geleid tot elf uitwerkingsgebieden. Voor deze gebieden heeft TenneT samen met belanghebbenden in werkateliers mogelijke varianten voor het tracé onderzocht.

Criteria

Minister Wiebes heeft dinsdag zijn afweging bekend gemaakt. Voor tien uitwerkingsgebieden sluit het tracé aan bij de route die in het advies is voorgesteld. Voor Haldeberge is er echter een kleine aanpassing, zo blijkt uit het rapport dat vorige week gepresenteerd is. Het betreft het tracé na Borchwerf II. "Dat loopt in een rechte lijn naar oprit 22 – Oudenbosch van de A17. Vanaf de oprit loopt het tracé met enkele kleine bochten verder noordwaarts naar het tankstation Oud Gastel. Het verschil ten opzichte van variant Geel is dat het tracé Blauw minimaal drie knikken minder bevat, wat voor een landschappelijke inpassing een voordeel is. De verschillen tussen variant Blauw en Geel zijn zeer klein. Variant Blauw staat op circa 40 tot 60 meter afstand van de snelweg", zo laat het rapport zien.

Teleurstelling

De ingrijpendste verandering is voor Zevenbergschen Hoek. Hiervoor neemt de minister het advies niet over, maar maakte een eigen afweging. Hij kiest voor variant rood (het voorgenomen tracé uit 2017) omdat die beter scoort op de criteria landschap, tijdelijke overlast, (net)techniek en kosten. Daar is binnen de gemeente Moerdijk bijzonder teleurgesteld op gereageerd.

Historie

TenneT en de ministeries besloten in augustus 2015 het nieuwe hoogspanningstracé niet langer van Roosendaal-Borchwerf via Geertruidenberg naar Tilburg te laten lopen. Er werd gekozen voor een nieuw zuidelijk tracé van Roosendaal-Borchwerf via Breda naar Tilburg. De tracéwijziging heeft destijds in de hele regio en ook in Halderberge voor veel opschudding gezorgd. Er werden actiecomités gevormd en ook de gemeente uitte herhaaldelijk haar zorgen. 

Begin november zijn er informatiebijeenkomsten om het gekozen tracé en het vervolgproces toe te lichten. Tijdens deze avonden is er ook ruimte voor persoonlijke gesprekken. Grondeigenaren kunnen in gesprek gaan over de ligging van de nieuwe verbinding.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief