Afbeelding

Aan de keukentafel met .... Erik Bom

Door: Peter Houtepen Algemeen

OUD GASTEL - BOM Engineering in Oud Gastel is een multidisciplinair ingenieursbureau met een overvloed aan kennis en creativiteit. De kernactiviteit van het bedrijf bestaat uit het aannemen en uitvoeren van (deel)opdrachten voor gerenommeerde productiebedrijven, machinefabrieken, advies- en constructiebureaus en overheidsinstellingen. Directeur Erik Bom vertelt over zijn passies: 

Hoe is BOM Engineering ontstaan?

“Mijn vader is in 1993 het bedrijf begonnen aan huis in Fijnaart. Hij zette een wandje in de woonkamer en dat was het kantoortje. Later is er een oude schuur achter het huis omgebouwd, daarna is er in 1997 een nieuw pand gebouwd in Fijnaart en in 2011 zijn we verhuisd naar een moderne blikvanger aan de A17. Om verder door te kunnen groeien op bedrijventerrein Borchwerf II zijn er nu vergevorderde plannen voor een tweede uitbreiding aan het bestaande pand. In de loop der jaren zijn we de machines ook zelf gaan bouwen, 20 jaar geleden nog kleinschalig maar later steeds groter en professioneler.”

Hoe gaan jullie precies te werk?

“Onze corebusiness is engineering, bij ons op kantoor of bij de relatie ter plaatse. Dit betekent dat het merendeel van de ongeveer 100 medewerkers achter een CAD-systeem machines, constructies en apparaten bedenkt en in 3D ontwerpt. En doordat we momenteel een grote werkplaats en vier assemblageruimtes hebben, kunnen we hetgeen wij bedenken ook compleet in eigen huis bouwen, inclusief besturing, CE-certificering, service en onderhoud. Dus gewoon van A tot Z. Daarin onderscheiden we ons van alle andere engineeringbureaus.”

“We bedenken en maken dingen die er nog niet zijn en ontwikkelen op bestelling. Alles wat uniek en nieuw is en waar een stel technische hersens voor nodig is, daarvoor moet de klant bij ons zijn. Bij BOM Engineering hechten we veel waarde aan onze vaste relaties. Die hebben ons groot gemaakt en geven ons ook steeds weer het vertrouwen en weten anderzijds ook welke kwaliteit ze kunnen verwachten. “

Hoe ben je zelf in het bedrijf terechtgekomen?

“Het was eigenlijk nooit mijn intentie om bij BOM Engineering te gaan werken. Na afronding van mijn HBO-opleiding Technische Bedrijfskunde in 2008 ben ik vier maanden met Anouk gaan reizen door Australië en Nieuw-Zeeland. Ik werkte toen al wel in de vakanties en vrije uurtjes hier, maar het leek me saai om de hele dag achter de computer te tekenen. Net voordat ik terugkwam van die reis had ik pa aan de lijn en die vertelde dat zolang ik nog niks had, er genoeg werk bij BOM was om aan de gang te gaan. Een maand later zat ik vanuit BOM bij Saint-Gobain Isover in Etten-Leur ter plaatse voor diverse nieuwbouwprojecten. Nadat ik daar bijna 3 jaar had gewerkt, was het voor mij al geen discussie meer dat ik bij BOM door wilde. Na mijn periode bij Isover ben ik dan ook hier naar kantoor gegaan voor het begeleiden van vele projecten.”

Hoe zou je jouw vader, die nu 63 jaar is, willen omschrijven?

“Als een enorm harde werker en succesvolle ondernemer met heel veel respect voor zijn medewerkers. Het gebeurde vroeger weleens dat hij ons naar de camping bracht, dan zaten wij een week in de caravan en reed hij elke dag op en neer naar het werk. In redelijk korte tijd is het bedrijf gestaag gegroeid. Hij heeft ooit gezegd dat hij nooit meer dan vijf man personeel zou aannemen. Dat is een van de weinige dingen die hem niet gelukt is. Pa heeft al vroeg, en bewust, nagedacht over hoe hij het bedrijf wilde achterlaten. Geen verkoop aan onbekenden en alles in het belang van BOM Engineering en haar medewerkers.”

Hoe komt BOM Engineering aan zijn (technisch geschoold) personeel?

“We maken veel gebruik van stagiairs en afstudeerders. Als dat van beide kanten goed bevalt, gaan we direct over tot een vast contract. Geen tijdelijke contracten of een jaarcontract, daar zijn wij niet van. We proberen het personeel zo breed mogelijk op te leiden en in alle disciplines van het bedrijf te laten meelopen. Dat kost natuurlijk opleidingstijd. Dat kan met cursussen, maar onze ervaring is dat dit vanuit intern het beste werkt. We nemen daar ook ruim de tijd voor. Dat is investeren in de toekomst.” Naast een goede werksfeer en perfecte werkplekken, worden er regelmatig activiteiten georganiseerd om het groepsgevoel te stimuleren.

Wat vind je het gaafste project dat BOM gedaan heeft? 

“Dat zijn er heel veel. Het meest bekende zijn wel de projecten voor De Efteling, waar we aan diverse mooie attracties hebben mogen werken zoals De Vliegende Hollander, Joris en de Draak, Baron 1898 en Symbolica. Waar ik zelf ook heel trots op ben, zijn de opdrachten voor Rijk Zwaan in Fijnaart. Dat bedrijf is een wereldspeler op het gebied van de zaadveredeling van groentes. Door hun continue groei zijn zij altijd op zoek naar vernieuwing en automatisering. Daar mogen wij hele mooie machines voor ontwikkelen, vaak met de nieuwste technologieën zoals robot- en visionsystemen. Als je daar een machine wegzet die mensen ontlast, zijn die mensen daar zelf ook hartstikke blij mee.”

Met wie zou je zelf weleens een half uur aan de keukentafel willen zitten?

“Max Verstappen. Ik vind Formule 1 sowieso een technisch hoogstandje en heb toch wel bewondering voor die kerel. Kwam met een enorm talent op 17-jarige leeftijd de Formule 1 in, maar was van begin af aan zo professioneel en nuchter. Als je ook kijkt wat hij allemaal teweegbrengt. De Grand Prix van Zandvoort is natuurlijk mede door zijn prestaties teruggekeerd op de kalender. Helaas is de race dit jaar gecanceld door Covid 19. En na het gesprek aan de keukentafel mag hij me nog even meenemen voor een rondje op het circuit.”

PASPOORT

Naam:

Erik Bom (35)

Functie:

Directeur en mede-eigenaar

Burgerlijke staat:

Verloofd met Anouk van Aert (36), twee dochters Sari (6) en Daphne (4)

Hobby’s:

“Speciaalbiertjes drinken met vrienden, auto’s en sport (kijken) hebben wel mijn grootste interesse én podcasts luisteren zoals De Boordradio van nu.nl over de Formule 1. Die komt twee keer per week, eerst met een voorbeschouwing op de komende race en na het weekend met een nabeschouwing. En voor wat het wielrennen betreft luister ik graag naar de podcast Kop over Kop van Eurosport. Wielrennen vind ik zelf leuk om te doen, maar het is ook een prachtige sport om naar te kijken en te luisteren.”

Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief