'Een goede dierenarts is een echt mensenmens!'
<p>Dierenarts Marnix Snijder onderzoekt zijn labrador</p>

Dierenarts Marnix Snijder onderzoekt zijn labrador

(Foto: Christel Schiphorst)

'Een goede dierenarts is een echt mensenmens!'

Dierenarts Marnix Snijder (40) studeerde op zijn 28ste af aan de Universiteit Diergeneeskunde in Gent (België) en vanaf die tijd is hij werkzaam bij en mede-eigenaar van DAP Steenbergen. Een dierenartsenpraktijk die al 33 jaar bestaat en waar ondertussen 9 dierenartsen actief zijn.


Vanaf wanneer zijn bevlogenheid voor het vak dierenarts dateert weet Marnix niet precies meer. “Maar vanaf mijn 13de ging ik al mee met onze dierenarts, als hij dieren bezocht, diagnoses stelde en zijn best deed om een dier te genezen”, herinnert hij zich. “Het is een prachtig vak, iedere dag is anders! Als ik ’s morgens de werkdag begin heb ik vaak geen idee wat me die dag te wachten staat. Dat is leuk, maar soms ook wel erg vermoeiend”, voegt hij er lachend aan toe.

Alle facetten

Wat Marnix blijft uitdagen is dat alle facetten van de geneeskunde moeten worden ingezet als je dierenarts bent: “Als dierenarts ben je huisarts, tandarts, internist, orthopeed en chirurg, om maar een kleine greep uit onze activiteiten te benoemen. Weliswaar doe ik hier alleen de eerstelijnszorg, maar dat neemt niet weg dat je van alle markten thuis moet zijn en dat de scheidslijn naar tweedelijnszorg soms dun is.”

Mensenmens

“Bovenal ben je als dierenarts met de mensen bezig!” lacht Marnix. “Het is een heel sociaal beroep vanwege het contact met de eigenaar. Het dier kan je niets vertellen, de eigenaar wel. Natuurlijk zal ik altijd mijn uiterste best doet om het dier te genezen, als dit realistisch is. En heel belangrijk is daarbij dat de eigenaar tevreden is over wat ik doe.” Hij haalt een voorbeeld aan uit de praktijk: “Laatst moest ik een dier laten in slapen, waarbij de kinderen enorm stonden te huilen, maar toen ik een paar dagen later een mailtje ontving, waarin de eigenaar mij bedankte dat ik dat proces zo fijn had begeleid, gaf dat – hoe raar dat ook mag klinken- heel veel voldoening.”

Grote acute uitdagingen zijn er ook, zoals een dier redden die een maagtorsie heeft of een verstopte urinebuis midden in de nacht. “Zonder direct ingrijpen zouden beide dieren zijn overleden. Maar het gevoel van voldoening komt ook als ik iemand gerustgesteld heb en hij met een oplossing naar buiten stapt, hoe klein deze ook is... Het hoeft echt niet altijd een spectaculaire operatie te zijn. Tevreden en gerustgestelde eigenaren en de beste oplossing voor het dier, daar gaat het om!”

Ondernemerschap

“Wat mensen overigens vaak vergeten” gaat Marnix verder, “is dat het vak dierenarts onlosmakelijk verbonden is met ondernemerschap. Het runnen van de praktijk, meerdere praktijken in de omgeving zelfs, vraagt om management vaardigheden, administratie, inkoop, apotheekbeheer, personeelsbeleid, etc. Dat is een enorme uitdaging. Bij DAP willen we door onze eigen identiteit en door te blijven innoveren onze zorg naar een steeds hoger plan trekken. Dier en mens staan daarbij voorop.”

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief