Afbeelding
Foto:

Vespa, AMG en BTC: Strijd tussen de retro scooters

Door: redactie Algemeen

Als je aan een scooter denkt, dan denk je aan Vespa. Dit is de originele retro scooter uit Italië, gemaakt door het merk Piaggio waar ook Aprilia, Gilera en zelfs Puch tegenwoordig onder vallen. Er is één nadeel aan Vespa scooters en dat is de prijs. Je moet wel erg diep in de buidel tasten om van deze luxe te genieten. Dan halen we die Italiaanse sfeer maar in huis met een pizza of een pistachio ijsje… En dan pruttelt er een Grande Retro voorbij of een Veterano. Dat klinkt Italiaans, toch betreft het hier twee zowel beroemde als beruchte Chinese scooters. AGM en BTC zijn twee voorbeelden van deze goedkope kopieën, maar zijn de vooroordelen eigenlijk wel terecht?

Meer dan een kopie

Als je naar het AGM scooter aanbod en het BTC scooter aanbod kijkt, dan zie je inderdaad enkele modellen die wel héél erg veel op het Italiaanse origineel lijken. Zo kan de AGM VX naast een Vespa Primavera of Sprint gezet worden zonder dat je direct ziet dat het een ander merk betreft. De BTC Riva is eveneens een scooter met duidelijk Italiaanse roots. Toch kun je in het assortiment wel degelijk heel andere tweewielers vinden. Zo zien we in het AGM scooter aanbod een eCargo Delivery model staan. Dit is een elektrisch aangedreven bezorgscooter die in de verste verte niet lijkt op de traditionele retro scooter. De enige overeenkomst is eigenlijk dat er twee wielen op zitten. In het BTC scooter aanbod komen we bijvoorbeeld een Tri e-Cruise scootmobiel tegen met drie wielen en wederom een accu in plaats van een verbrandingsmotor. Daar zit geen woord Italiaans bij, dus deze merken leveren wel degelijk meer dan alleen schaamteloze kopieën.

Zijn het echt ‘Chinese’ scooters?

Als we naar de contactinformatie kijken, dan zien we dat AGM in Leiden gevestigd is, BTC zit in Dongen. Dat zijn toch echt Nederlandse gemeenten. Dat klopt, want hier bevinden zich de importeurs voor Nederland (en de Benelux). Als je dus in een online shop het BTC scooter aanbod bekijkt, dan koop je dus gewoon een scooter van een Nederlands bedrijf. Het is wel zo dat de scooter in een Chinese fabriek in elkaar gesleuteld is, maar dat geldt ook voor een iPhone van het ‘Amerikaanse’ bedrijf Apple. Waar een scooter gemaakt wordt zegt overigens niets over de kwaliteit. Het merk bepaalt namelijk de specificaties en de Chinese werknemers zullen de scooter precies volgens die maatstaven produceren. Koop je dus een ‘Chinese’ scooter uit het AGM scooter aanbod, dan krijg je gewoon een product van een Nederlands bedrijf dat voldoet aan de Europese regelgeving.

Verder dan de Italianen?

We gaan zeker niet het merk Vespa in diskrediet brengen, een merk dat sinds 1946 toonaangevend is zal wel iets goed doen natuurlijk. Dit betekent niet dat ze overal in voorlopen. Dit is echt een merk dat liever afwacht tot bepaalde technologie helemaal is uitgekristalliseerd voordat ze het zelf op de markt brengen. Zo waren ze heel laat met de Elettrica, een scooter met elektrische aandrijving. Zowel AGM en BTC hebben al jaren e-scooters in hun line-up, net als een aantal andere merken waar je waarschijnlijk niet eerder van gehoord hebt. Terwijl ze in Italië heel verstandig op dezelfde koers doorvaren die ze zoveel succes heeft gebracht, zijn het de relatief kleinere merken die op zoek gaan naar onderscheidende modellen.

Deze AGM scooters moet je gezien hebben:

Goccia GEV1000: Als Puch en Tomos een kindje zouden krijgen was het deze moderne interpretatie van de klassieke merken waar de Gen-Xers op reden.

R-8: Deze sportieve scooter ziet er al razendsnel uit op de standaard. Toch maar laten opvoeren dan?

New Flash: Deze retro scooter lijkt meer op een Vespa dan een echte Vespa. De leerling lijkt de meester te overtreffen!

Deze BTC scooters moet je gezien hebben:

Raw Hanway 50 Caferacer: De look & feel van een jaren vijftig / zestig motorfiets maar dan als EURO4 scooter. Lekker stoer!

Tres scootmobiel: Als je vlot vooruit wilt op drie wielen maar niet teveel geld wilt uitgeven is dit jouw keuze.

Hanway Muscle: Nog sportiever en je moet in een motorcross evenement willen meerijden.

Welk merk is beter?

Wat betreft prijs / kwaliteitsverhouding zullen beide merken je aangenaam verrassen. We moeten daarbij wel opmerken dat je voor de afbraakprijzen van vroeger geen scooter meer koopt. De budget merken hebben flink gewerkt aan kwaliteit en lijken steeds minder concessies te willen doen. Het zijn met name de speciale modellen die het verschil maken. Kijk zelf eens naar het scooter aanbod en overtuig jezelf. Meer scooter voor minder geld, dat is altijd mooi meegenomen!

Afbeelding
Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief