Breda International Airport
Breda International Airport Foto: Paul Hermans Fotografie

Breda Airparc wil meer speling om panden in te vullen

Door: Vera de Geus Algemeen

BOSSCHENHOOFD - Als het aan Breda International Airport en het gemeentebestuur van Halderberge ligt, wordt het straks (iets) makkelijker om de bedrijfspanden op het Airparc in te vullen. Nu is er strikt plaats voor luchtvaartgerelateerde bedrijven. Daar, komt als de raad met het plan instemt, verandering in.

Beide partijen hebben gekeken naar verruiming van het huidige bestemmingsplan. Momenteel zijn de panden gevuld, maar om mogelijke leegstand te voorkomen na de realisatie van fase 3 en 4, komt men nu met een plan. Struikelblok is namelijk het feit dat strikt en alleen luchtvaartgerelateerde bedrijven terecht kunnen terwijl er wel degelijk vraag is naar ruimte op deze locatie. Het college van burgemeester en wethouders laat weten positief tegenover een beperkte verruiming en de bestemming te staan.

Percentages

Have en Melisse geven duidelijk aan dat er aan de buitenkant van het vliegveld niets verandert. “De realisatie en de uitstraling blijft hetzelfde”, zo zegt Melisse. De verruiming van het bestemmingsplan laat de combinatie tussen kantoor en hangar niet los. Doordat sommige bedrijven alleen gebruik maken van de hangars en een klein gedeelte van de kantoren, ontstaan door het vrijkomen van deze kleine kantooroppervlaktes, kansen voor bijvoorbeeld startups en innovatieve bedrijven. Met deze verruiming zou een klein deel van het kantooroppervlak gebruikt mogen worden voor niet luchtvaartgerelateerde bedrijven. “Nu is het zo dat een hightech-bedrijf dat kan zorgen voor veel werkgelegenheid niet op dit bedrijvenpark terecht kan, omdat slechts 15 procent van hun diensten ingezet worden voor de luchtvaart en niet bijvoorbeeld vijftig procent. Door niet meer naar dit soort percentages te kijken, kunnen we grote kansen benutten”, zegt de wethouder.

Regio

Have vult aan: “Het komt helaas voor dat we toonaangevende bedrijven die serieuze interesse hebben door moeten sturen naar soms zelfs buiten de regio. Dat is ontzettend jammer, want de ruimte is er wel.” In totaal bestaat het berdrijventerrein uit 31.000 vierkante meter. Daarvan bestaat 19.000 vierkante meter uit hangars en 12.000 uit kantoren. “De afgelopen tijd hebben we gemerkt dat er veel belangstelling is van luchtvaartgerelateerde bedrijven voor Breda Airparc. Alleen kunnen die bedrijven niet altijd de kantoorruimte benutten die bij de hangars hoort. Om afhaken te voorkomen willen we die overblijvende ruimte ‘vullen’ met niet-luchtvaartgerelateerde bedrijven.” Volgens Melisse gaat het dan om maximaal 6000 vierkante meter die anders ingevuld zou worden dan nu is vastgelegd.

Werkgelegenheid 

Thomas Melisse, wethouder economische zaken: “Door vraaggericht ruimte geven aan wat echt nodig is en meerwaarde heeft, kunnen we innovatieve bedrijven naar het Airparc trekken met een meerwaarde voor onze regio. En dat geeft ook weer kansen voor een toename van de werkgelegenheid met een hoger opleidingsniveau. Dat zorgt op zijn beurt weer voor meer kansen voor behoud van hoger opgeleide jongeren in West-Brabant. Dat doen we met behoud van de speciale status van het terrein. We kiezen dus voor behoud van afspraken en ruimte geven aan kansen. Een unieke kans voor de bedrijvigheid in onze gemeente.” De nieuwe afspraken hebben geen betrekking op het aantal vliegbewegingen. Melisse: “Have maakt nu geen gebruik van het maximaal aantal vliegbewegingen. Als je er een overslagje toestaat kan het zomaar zijn dat het een komen en gaan van vliegtuigjes wordt, terwijl er maar vier mensen aan het werk zijn. Dan gaan wij liever voor werkgelegenheid.” De raad spreekt zich 11 februari uit over het plan.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief