Afbeelding
Foto: Shutterstock

Reisbureau d-reizen failliet

Door: Vera de Geus Algemeen

OUDENBOSCH - Het doek is gevallen voor d-reizen. D-rt Groep, het bedrijf achter d-reizen, degrootste retailer in de Nederlandse reisbranche, is dinsdagochtend failliet verklaard door de rechtbank. Jan Henne De Dijn, CEO d-reizen: “Het is een gitzwarte dag voor ons.” De franchise ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement.  Daar valt naar verluid het filiaal in Oudenbosch onder. 

“De gehele reissector is enorm getroffen door COVID-19 met als gevolg daarvan een reisverbod dat inmiddels ruim een jaar aanhoudt. Door vrijwel geen inkomsten en de vertraging van het Voucherfonds is de reisorganisatie niet in staat te overleven en genoodzaakt om faillissement aan te vragen”, aldus het bedrijf dat dinsdag de medewerkers hierover geïnformeerd heeft. Het betreft ruim 1150 medewerkers, 285 reisbureaus en een customer contact center. 


“Meerdere keren trok d-reizen aan de bel bij SGR en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de urgentie aan te geven voor snelle transparantie en duidelijkheid over het Voucherfonds, om klanten tijdig geld terug te kunnen geven”, zegt men. Toen er onvoldoende gehoor kwam spande d-reizen een kort geding aan tegen de SGR en de Staat, maar d-reizen verloor dit. “Wel kwam aan het licht dat het verzoek ter goedkeuring van het Voucherfonds door de Staat pas op 5 maart2021 informeel was ingediend bij Europa, terwijl de startdatum om uitgegeven vouchers een jaar na dato terug te betalen 15 maart 2021 was. Hoewel het Voucherfonds nu eindelijk is goedgekeurd door Europa, zijn de SGR, de ANVR en Economische Zaken nog in gesprek over de invulling hiervan en stelt SGR als Voucherfonds momenteel d-reizen geen geld ter beschikking om de consument te betalen. Door aanhoudende druk van schuldeisers is d-reizen niet in staat hier nog langer op te wachten.”

Jan Henne De Dijn, CEO d-reizen: “Het is een gitzwarte dag voor ons. Er zijn de afgelopen periode veel gesprekken geweest met partijen om tot een oplossing te komen. Voor onze klanten en leveranciers is deze situatie uitermate pijnlijk. Bovenal vind ik het verschrikkelijk voor alle collega’s, waarvan er velen al tientallenjaren bij ons werkzaam zijn. Na een bizar jaar van corona met zoveel beperkingen en onzekerheden is de loyaliteit, de tomeloze inzet en de saamhorigheid onderling bewonderenswaardig te noemen. Daar ben ik alle collega’s enorm dankbaar voor. Hopelijk komt er een doorstart zodat het bedrijf, in ieder geval deels, nog door kan, de werkgelegenheid kan worden behouden en de consument dus ook in detoekomst reizen kan blijven boeken via d-reizen.”

Er is een FAQ pagina voor klanten die een TUI vakantie hebben geboekt via D-reizen. 
De URL van de pagina is: https://www.tui.nl/dreizen/



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief