Afbeelding

José en Bernard Heshof: ‘De populariteit van Lego is onveranderd groot’

Door: Johan Wagenmakers Algemeen

HALDERBERGE - Ruim 1,5 miljoen mensen zagen afgelopen zaterdag hoe de oud-Bergenaar Roy Franssen en zijn partner Thomas Goelen de finale wonnen van het tweede seizoen van LEGO Masters. Het koppel wint een reis naar LEGO World in Denemarken, 25.000 euro en natuurlijk de gigantische LEGO-beker. De populariteit van het televisieprogramma was ook dit seizoen weer enorm, iedere week zagen ruim 1,5 miljoen kijkers hoe de mooiste creaties werden gebouwd met het Deense steentje. Ook in Halderberge wordt er fanatiek met LEGO gebouwd. Wij spraken een paar jonge LEGO-fanaten én een verkooppunt uit de gemeente.

Als eigenaar van Novy Heshof in Oud Gastel hoort het echtpaar José en Bernard Heshof klanten regelmatig enthousiast over Legomasters verhalen. “Het programma wordt door alle leeftijden bekeken, met ieders eigen ervaringen met Lego. Wel is het moeilijk te zeggen of dit heeft geleid tot extra verkopen.”

“De populairste serie van Lego is al jaren de ‘City’-lijn, die zich toch vooral op kinderen richt. Nieuw is wel dat er ook sets worden gekocht door volwassenen zonder dat men zich daar ongemakkelijk bij voelt. Jaren terug hebben wijzelf al eens een T1 kampeerwagen-bouwdoos in elkaar gezet en dat was hartstikke leuk om te doen. Het is natuurlijk een geweldige combinatie, iets moois bouwen en het gelijktijdig hebben van positieve jeugdherinneringen.” Dat Lego extra aandacht krijgt van volwassenen is volgens José en Bernard niet helemaal nieuw. “Toen Lego rond de eeuwwisseling een licentie kreeg voor het op de markt brengen van ‘Star Wars’-bouwdozen kwamen ze erachter dat die toch verrassend vaak werden gekocht door volwassen mannen. Zij hoefde daar niet eerst voor te sparen en gingen veel sneller over tot aanschaf. Juist ook bij de grotere, duurdere sets.” Ook bij Novy Heshof neemt de presentatie van de Lego-collectie een prominente plek in. “Een speelgoedwinkel zonder Lego is haast onvoorstelbaar. Daarnaast is het leuk om te zien dat kinderen met hun spaarcentjes langskomen om hun favoriete Lego-bouwdoos zelf uit te zoeken. De populariteit van Lego is onveranderd groot.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief