De laatste puntjes op de i.
De laatste puntjes op de i. Foto: eigen

Beter een goede buur dan een verre vriend!

Algemeen

HOEVEN - Dit geldt niet alleen in de privé situatie, maar ook in de tractorpulling wereld. In eerdere berichtgevingen in de media heeft u kunnen lezen dat wij (Prostock Pullingteam Rocky) onze prijzenpakker hebben verkocht aan een team uit Duitsland. Nu zijn wij, zoals u ook heeft kunnen lezen, ons aan het beraden met wat en hoe we weer op de baan komen na een jaar van rust.

Zo hebben we afgelopen jaren al heel wat tractoren gebouwd en onze hulp aangeboden, zo ook aan Pullingteam Peeters, de buren van het Rocky team. Nu was het Erik Peeters zelf die enkele weken geleden de werkplaats in kwam om onder het genot van een bakkie bij te kletsen. Daar kwam ook zijn nieuwbouw ter sprake en dat hem de tijd ontbrak om deze af te bouwen voor de Farmstock 4,5 Ton Supersport Top. Er is toen besloten dat beide teams de handen ineen zouden slaan en kijken of het mogelijk zou zijn om de tractor op de baan te krijgen. En als je dan eenmaal bezig bent, dan begint het te kriebelen en was het zaterdagochtend dat de sleutel omgedraaid kon worden en de Tractor van Peeters zijn eerste adem uitblies door de uitlaat.

Doelen
Onder het toeziend oog van teamleden werden de laatste puntjes op de i gezet. Doel 1 was bereikt, de tractor gereedmaken voor de wedstrijd.
Nu doel 2, naar Staphorst en daar de eerste meters op de baan maken.
Na het inladen van de tractor ging een gemêleerd gezelschap richting het oosten van het land. Onderweg was de truck met wipkar al gespot en kwamen de eerste foto’s en berichten als “waar gaan jullie naartoe en wat gaan jullie doen”. Ook bij het oprijden van het wedstrijdterrein zag je vraagtekens in de ogen van de aanwezigen en kwamen de eerste vragen “wat komt Pullingteam Rocky hier doen”.
De echte fanaten hadden het al via de NTTO site gelezen, team Peeters met rijder Barend Huijbregts zou aan de start staan. Toen de klep van de wipkar openging was het net 4 mei 2019, een nog niet gespoten tractor rolde net als toen uit de wipkar. Na het bekijken van wat andere klasses en de status van de baan was het tijd om de tractor op te warmen, om als nummer 10 van de 11 deelnemers de eerste meters op de baan te maken.
Op aanwijzingen van Hans Biemans reed Barend de tractor de baan op en haakte de sleepwagen aan. Na het vallen van de groene vlag toerde Barend de machine op en kwam alles tot rollen. Op voorhand was er afgesproken dat men geen risico’s zou nemen en bij twijfel de gashendel terug zou gaan, maar Barend had zoveel vertrouwen bij de eerste meters, dat de gashendel omlaag ging en er een afstand van 108.49 meter op het scorebord kwam te staan.
Als nummer 3 van de 4 beste naar de Pull Off, helaas kon Secret of the Valley door schade niet terugkeren en was het Steel to Steal die als eerste met een verzwaarde sleepwagen een afstand van 104.29 meter neerzette.
Nu was het de beurt aan ook een ex-Rocky “de Red Impact”, een bijna vlekkeloze run eindigde voor hen bij 105.79 meter. Nu was het aan Barend met de Peeters om op de baan te laten zien of het onmogelijke waargemaakt kon worden, maar nogmaals niets moet, alles mag.

Tevreden
Alle aanwezigen en ruim 1000 live stream meekijkende pulling liefhebbers zagen vanaf de start een ontketende tractor die de liefde met de baan had gevonden en tot stilstand kwam bij 109.02 meter, ruim 3 meter verder dan red Impact!
Tevreden keerde het gezamenlijke team na de prijsuitreiking richting Hoeven met veel data- informatie en een wereldse prestatie.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief