Afbeelding
Foto: Remko Vermunt
AAN DE KEUKENTAFEL

Suzan en Sander de Grauw: ‘Doen wat we leuk vinden gaat boven verdienen’

Door: Remko Vermunt Algemeen

Suzan en Sander de Grauw zijn sinds 2012 eigenaar van de woonwinkel Maison et Moi. Ze begonnen destijds in de Raadhuisstraat, maar zitten inmiddels gevestigd op de Nieuwe Markt in Roosendaal. In de bijna tien jaar dat ze bestaan, hebben ze de nodige veranderingen meegemaakt.

Jullie zijn tien jaar geleden gestart, waarom?
Wij hebben altijd al een passie gehad voor interieur en we hadden allebei het gevoel dat we iets wilden gaan doen, waar we de rest van ons leven energie van krijgen. Ik was op dat moment financieel adviseur en Sander was assistent filiaalmanager bij een juwelier. Bij mijn werk kwam er een reorganisatie aan, dus ik was eigenlijk al bezig met plannen maken voor de toekomst. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik niet weg mocht, maar toen was het zaadje geplant. De plannen zaten al zo in m’n hoofd.

Was dat spannend?
Ja enorm. Sander vroeg ook wel eens: ‘Wat als we failliet gaan? Zijn we dan alles kwijt?’ Ja. Dan zijn we alles kwijt. Maar, dan verhuizen we naar een flatje en een dag later hebben we echt wel weer werk. Uiteindelijk hebben we die stap gemaakt en we zijn niet onbezonnen te werk gegaan hoor. We hebben een gezin met kinderen, dus we hebben echt ons voorwerk wel gedaan.

Jullie zijn begonnen in de Raadhuisstraat, waarom?

We wilden heel graag in de binnenstad zitten, in een straat met sfeer, waar ondernemers elkaar helpen. We zijn begonnen in de Raadhuisstraat, maar toen was ook de Biggelaar nog open. We hadden veel aanloop van passanten. Binnen twee jaar waren we uit ons jasje gegroeid. We hebben toen goed nagedacht: Gaan we naar Breda of blijven we in Roosendaal. We zijn toen verhuisd naar verderop in de straat. Dat was de ideale plek. Mensen die de Biggelaar uit kwamen, liepen recht op ons af. We zijn toen groter geworden en meer meubels gaan verkopen. We zagen het mooi groeien en toen ging de Biggelaar dicht.

Dat is even schrikken.

Ja, we waren opeens ons ‘Ohja-klanten’ kwijt, de mensen die voorbij lopen en bedenken: ‘Ohja, ik moet zo nog even een cadeautje halen’. We zijn toen heel goed gaan nadenken: Wat is ons unique selling point en hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze locatie minder belangrijk is? Het advies dat wij de mensen geven en onze stijl, dat zijn onze USP’s. Ik ben daarom een opleiding gaan volgen tot interieurontwerpster. Daarnaast merkten we dat we een stukje misten om ons werk af te maken. We konden mensen advies geven over hun inrichting, maar voor vloeren en raambekleding moesten we ze altijd doorverwijzen. Een goede vriend adviseerde ons om alles zelf te gaan doen. Op een beurs kwamen we in contact met de directeur van Decorette en die zag potentie in een samenwerking. Sindsdien kunnen we de klanten alles leveren.

En toen kwam de coronacrisis en moesten jullie dicht.

Ja, we hebben de lockdown gebruikt om te verhuizen. De etalage in de Raadhuisstraat was zo klein, dat mensen vaak dachten dat we alleen een cadeauwinkel waren. Nu zie je veel duidelijker wie wij zijn, een woonwinkel waar je advies krijgt en ook leuke cadeautjes kunt kopen. Daarnaast zaten we gelukkig in de goede branche. Mensen gingen investeren in hun huis en wij konden nog gewoon bij de mensen thuis komen voor advies. Natuurlijk heeft onze omzet er ook onder geleden. We hebben twee keer de decembermaand gemist, waarin we vaak veel woonaccessoires verkopen. Maar, dat hebben we in de loop van het jaar ruimschoots ingehaald. 

Wat voor ondernemers zijn jullie?
We zijn ondernemers die vanuit onderbuikgevoel werken. We willen doen wat we leuk vinden en dat gaat soms ten koste van de omzet. Het is belangrijker dat de klant tevreden is, dan dat we het onderste uit de kan halen. Ik heb liever dat een klant zes keer binnenloopt zonder iets te kopen en dat ‘ie dan de zevende keer wel iets koopt, dan dat ‘ie de eerste keer gedwongen wordt om iets te kopen en vervolgens nooit meer binnen durft te komen. Daarnaast zijn we ondernemers die constant met nieuwe ideeën komen. We zijn nu nog groeiende, maar landelijk is de markt aan het afvlakken. Veel mensen hebben in de coronaperiode hun huis al aangepakt. Daarom zijn we nu weer bezig met het voorbereiden van workshops, die inspelen op de huidige tijdsgeest.

Lig je wel eens wakker van het werk?
Ja, toen de Biggelaar dicht ging, heb ik wel eens wakker gelegen. Toen heb ik echt gedacht: Wat gaan we doen? We hoeven niet rijk te worden. Als ik dat had gewild, had ik beter bij mijn andere baan kunnen blijven. Maar, we zagen toen wel de passanten enorm afnemen. We hebben toen ons concept aangepast en zijn gaan bewegen naar wat we nu zijn, maar anders hadden we de huur opgezegd en waren we gestopt met de winkel.

Jullie doen dit samen. Is dat niet vervelend om 24/7 samen te zijn?
Nee, er zijn dagen dat we elkaar bijna heel de dag niet zien en spreken. In de oude winkel, konden we wel eens een uurtje koffie drinken met elkaar. Dat gaat nu echt niet meer. Vaak horen we ‘s avonds pas wat de ander die dag heeft gedaan. Ik vond het ook niet spannend om samen te doen. We kennen elkaar goed. Wat wel leuk is, is dat we allebei een iets andere stijl hebben. Soms koopt Sander iets, wat ik niet mooi vind of andersom. Dan is het de uitdaging van de ander om te bewijzen dat het echt mooi is en het zo snel mogelijk te verkopen. Dat levert een leuk spanningsveld op. 

Waar staan jullie over vijf of tien jaar?
Zo ver kijken we eigenlijk niet vooruit. Uiteindelijk willen we wel verdubbelen qua omzet. Maar we gaan nu uit van een groei van 10 tot 15 procent per jaar. We hebben verder geen ambities om een tweede winkel te openen. Dan wordt je meer manager en wij vinden het juist heel fijn om samen bezig te zijn met interieurs. Daar kunnen we onze creativiteit in kwijt.

Laatste vraag alweer; Met wie zouden jullie aan de keukentafel willen zitten?
Dat is voor mij Lidewij Edelkoort. Zij is Nederlands’ bekendste trendwatcher. Haar filosofie en trendwatching vind ik zo inspirerend. Ik heb haar nog nooit kunnen betrappen op dat ze ernaast zat. Zij voorspelt dingen voor over vijf jaar en het komt altijd uit. We hebben in Stockholm wel eens een lezing van haar bijgewoond, dat vond ik heel inspirerend. Maar, ze is voor een kleine winkel zoals die van ons niet benaderbaar. Ze werkt alleen met grote merken, zoals een IKEA of een Zara.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief